[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W poprzednim wcieleniu Nostrada-mus ¿y³ razem z nimi jako wielki wtajemniczony, w atmosferze znaczniebardziej sprzyjaj¹cej profetycznym wizjom i poetyckim natchnieniom ni¿by³o to mo¿liwe w szesnastowiecznej Francji.Walijskiego Myrddina, lepiej znanego pod imieniem Merlin, mo¿na dopewnego stopnia uznaæ za wytwór literackiej fantazji.W jego postaci zbiegaj¹siê mitologiczne w¹tki, najpe³niej przedstawione w dziele Geoffreya z Mon-mouth "Proroctwo Merlina".Nie ma wiêkszego znaczenia, czy legendy te dotycz¹ postaci rzeczywiœcieistniej¹cej.Istotne jest, ¿e Myrddin - niezale¿nie od tego, czy jest on pocho-dzenia walijskiego czy irlandzkiego, czy te¿ stanowi wytwór fantazji - uznaæmo¿na za wzór postaci celtyckiego wtajemniczonego.Jeœli celtycki magMyrddin by³ za³o¿ycielem tajemnego stowarzyszenia, to w takim razie No-stradamus w swoim wcieleniu z VI wieku nale¿a³ do jego najbli¿szych to-warzyszy.Po rozsuniêciu zas³on jêzyka stare mity uka¿¹ sw¹ g³êbok¹ m¹droœæ.Legendy o Myrddinie, wielkim magu i wielkim poecie, który potrafi³ sw¹poezj¹ czarowaæ zwierzêta, opowiadaj¹ w istocie o jego mistrzowskim opa-nowaniu Zielonego Jêzyka.Myrddin by³ tym, który w³ada³ jêzykiem anio³Ã³wi potrafi³ graæ na magicznym flecie.Jedna z legend cyklu arturiañskiegoopowiada o tym, jak Myrddin zosta³ zdradzony przez Viviane (Chwibmianz podañ walijskich?), która zapragnê³a zdobyæ jego magiczn¹ moc.Viviane,zdobywszy wiedzê Myrddina, uwiêzi³a go w powietrznym wiêzieniu.Za-mkniêty Myrddin móg³ wszystko widzieæ i s³yszeæ, sam pozostawa³ jednakniewidzialny.Czy¿ nie tak w³aœnie czuje siê wielki wtajemniczony? Vivianestanowi bowiem w rzeczywistoœci wy¿sz¹ œwiadomoœæ Myrddina, a jego wiê-zienie to oddzielenie od œwiata materialnego i przeniesienie w œwiat duchowy,w którym wtajemniczony doœwiadcza wra¿eñ niedostêpnych zwyk³ym œmier-telnikom."Powietrzne wiêzienie" przybli¿a go do ptaków, których jêzykiempos³uguj¹ siê wtajemniczeni.Panowanie Myrddina nad powietrzem znajdujetak¿e odzwierciedlenie w tradycji przekazanej przez Gesta Regnum Britan-niae, zgodnie z któr¹ Myrddin swoim œpiewem poderwa³ do lotu wielkiekamienne bloki w Stonehenge.W powtarzanej uporczywie legendzie, przy-pisuj¹cej Myrddinowi wzniesienie tego arcydzie³a starodawnej wiedzy astro-nomicznej, znajduje wyraz przekonanie o jego niezwyk³ej wiedzy astrolo-gicznej.Irlandzka astrologia prehistoryczna nie jest jedynie literack¹ fikcj¹.Do dziœzachowa³y siê œwiadectwa jej istnienia.Kto mia³ szczêœcie ogl¹daæ solstycjumw grobowcach korytarzowych w Loughcrew w Irlandii, ten zrozumie, i¿ sta-ro¿ytne okreœlenie "stra¿nik kamieni" w istocie oznacza³o "wielkiego astro-loga".Kamienie, u³o¿one zgodnie z kosmicznym wzorem, odzwierciedlaj¹rytm kosmosu.Po dziœ dzieñ symbole wyryte na kamieniach w grobowcachw Loughcrew wskazuj¹ nawet najmniejsze odchylenia w czteroletnim cykluzimowego przesilenia.Mamy do czynienia z wiedz¹ astrologiczn¹ na najwy¿-szym poziomie, która przetrwa³a - strze¿ona przez sekretne stowarzyszenia-ponad piêæ tysiêcy lat.Myrddin by³ jednym ze stra¿ników tej kosmicznejwiedzy.Dla naszych rozwa¿añ nad archetypem wtajemniczenia wa¿ny jest jeszczefakt, i¿ Myrddin by³ równie¿ prorokiem, który przepowiedzia³ przysz³oœæBrytanii, a szczególnie Walii.Legenda, która zmaterializowa³a siê w zbiorzepoetyckich wizji, przyznawa³a Myrddinowi (nazywanemu ju¿ Merlinem)zdolnoœci prorocze.Podobnie jak przepowiednie Nostradamusa, proroctwaMyrddina tak¿e by³y tajemnicze.Zdoby³y one - tak jak przepowiednie No-stradamusa - niema³¹ s³awê, zw³aszcza zbiór znany pod tytu³em CzarnaKsiêga Carmarthen.Niewiele osób potrafi³o odczytaæ przes³anie tych pro-roctw, które najczêœciej odnoszono do XII wieku.Trudno siê dziwiæ zatem,¿e francuski autor Wace (by³ kanonikiem w Bayeux) zdecydowa³ siê pomin¹æwiele proroctw Merlina, poniewa¿ nie móg³ ich zrozumieæ.W XII wieku spor¹ popularnoœæ zyska³ komentarz do proroctw Merlinaautorstwa Alanusa de Insulis.Budzi³ on zainteresowanie równie¿ w póŸ-niejszym okresie i jeszcze w 1603 roku jedna z jego wersji ukaza³a siê dru-kiem.O popularnoœci proroctw Merlina w po³owie XVI wieku w Angliii Francji œwiadczy równie¿ fakt, i¿ powa¿nie zastanawiano siê w tym czasienad umieszczeniem tego dzie³a na indeksie ksi¹g zakazanych.Niektórzy historycy ca³kowicie nieœwiadomie ustanawiaj¹ swoist¹ paralelêmiêdzy Nostradamusem a potêpieniem proroctw Merlina
[ Pobierz całość w formacie PDF ]