[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.izpnqzAV ara XqB 'zpEjM qoXMo:>(siA\Efz qo\"Avs pBfi/wzoj ara ays BIBJS njao op X3Bzfep ui8of o8ajB]Q -uiaparaSEiso uiXzszra ais BjBMOpBz XJ9J5[ 'IMOTJSIMOJZO9IS BtMBfqO aiU Spg 'MOJBp q3XMO:))SlMBfz O8af 31U B 'XOMBQ o8ajsXZ3atM 3B5(nZSXza[Bfj -azpojp BU uiajBiM>[ uiXA\o)jpBdXz.id o>(iXj ES 3io)y[ 'sijnifqiA aiuBpeisod ara B'uraipnp z aiuazDoupsfz au{3d pXq isnui ma[33 raXuXpaf a¿ 'BjppMop jsaf Xuzoaraoj( i"uiXMoqDnp aidajsod"o8aJ9J5( z MSof nuiajsXs X/v\opnq faMojneu uiaMjDapBtMS jsaf zpB}ais atuaiMBfoj -/woipB³S ¹oajajzo z o8aupaf oSarapaiModpo k¹oid jpazsazjd araisa¿ '3iM uiSof dzpB{M BUMad Azs^wBiigBiso 'nni{qiA afoMS Bt/ABfazjd spzB^ qoXj9J>( z 'BiBU ais ijsyzp ySof E?[zaps -feSaiod azs.\\Bz jsaf Bzpai/v\ BMIZPMBJJ -BurSof (sit/pis i q3BZpB{M ipKuMopno tjoAjreuizoJ o ButuicnlsM azpof ofeScup osi AuBMOp^oapz arazEMod jsaf ara uaj '/v\9ZE>[BU 3ESazjjsazjd M9jo8 jsaf ara oj^ 'B^aiMOjzo uiaso) izpfezj /Cj9J5( 'o8au[BJOiu npB( po A.UZOI jsaf ara 'JBIMS afnui^zijpod XJ9J5[ 'XuzDiuisoj( (DIIJ) pB^j 'u][dX3s/(p qoi>jsfXpui niDsazs z fapzB5( M XM/(Z ozpjBq jsaf 'aizpotpBZ BU XuEMnsXM ara 'jBjnjsod Xjsiqoso uax •EiuBMi5(nzsod oSauzDyozojy o8au[BuofDBJ op aitiEMOjoSAzjd auMOzpoaiu BZ (Sumfm \ rftuvf M9ZE>(Eu oaisaizp) psojsXz3 faujBJom ^aiSBUi" EfBZBMn azpof o ÆJing MOuiajsAsu tpXjjBdo) qoXufXs5(opojjo oaid qoX{Bjsozod J[Bf aiuqopoj •araz3B{M EJpua/wiSEpES tuazjjsiui uiXuooaiA\so z 'npuj i(api|sXui iuEMOjuauio>[ op Xjraoj>[s a¿ 'pso{BiuBds/v\ fap[Bj o afsdasuw) auzoijozojy BZEJXAV uaj JBJJ(BIX '(oSajBzpuEjEj (Ef zatUM9J qsXuBuz) azpof o ifjDJins M XuozojXM raajsXs ;isXra BH EfEUi SBZOMOM 'azpof o BIMOUI raazon >(Bupaf Xpo -zpBjM qoAui98azozs apaiuSfeiso njao BU qoXoBfBiu qoBpdzjqo q3XzoiuiuafE) 'q3Xuraap 'nSBui o o>[Bf azpof o BIMOUI ojsaz3 'lUBMomiojuiod a[z ES Xzjoj3j 'aizpnq 96'L 'op jdXj5js Xuui BiMBjsX/w nuiajaiMS nuiapzB3( BJOJ>[ '(/AOuAzs qoXuMBp) XuiJB5[ >[iuoj5( q3XuuiafBj 3EjXzspo ijEJjod aiu apaiMs BU M95)XjXj5) z uapBZ 'uap 5(Bf ;8BMn aiqais BU BIUBSBJMZ zaq i oq3p >(Bj apXz zazjd fezpoijaazjd tuui JSBIUIOJBU 'A\9iuz3n BfnuifXzjd i Bfnz9jpod 'EfBzonBu lupsf ipsoujBjEizpB3JOJ3ZS BZpBMOjd (EJlAy Z BS3J3J, 'MS qnj q3BtpUI qoXujXzOJBJS M B>IBUBZQ [OJ5(>[Bf) Xzpnjp Xp8 SBzopod 'psou/v\Xj>[B BfBiMBfazjd ara yupaf Jaiu Xzpnjp 'Bpno BiuXzo rapaf :qoXjaiiWs B8og zazad qDXuooaiA\so o MBjd q3Xuuairazara 3BMO{nutiojs BUZOUI ai^j•auiBS ai>{Bj ajsps BS ara n^sBid BUJBE B/wpM 'apaiMS M BMOMBjspod Bzoazj jsaf psouiBnpiMXpui aiuBZBjXA\ ;q9sods BU eSog B[papjai/ttzpo XjaiMs XpzB)} 'iiuBzpB{M iuiXMo>|S!MBfz 5is pBMiSnjsod aoqo >(Bupaf XpzB3( ara tstuazjOMjs BMBJd au(ajqns aiuinzoj 'snjsXjq3 5jBf a;uqopod 'ZBMaiuod 'Bpno oiuXzD azotu 'B8og aiqos M {iujsiMXz3azjn•(itlpmur)^) 3iuaiujsiMXz3azjn auzsnjs 'g '(luzEf o) ¹siured Euzsnjs L 13USM Xuzsnjs '9 'aiuaiAvXzod auzsnjs '5 'aiuBjBizp auzsnjs ^ 'BMOUJ feuzsnjs 'L 'XMXjoui auzsn{S 'i 'X(Bapi auzsnjs 'j :B3Bfnuifaqo B 'npXz M B5faiMojZ3 tuaiuB/wodajsod B3Efruai3] 'nrazXppnq "B^zaps B^BJOIUISO Bujaq3E[zs" a¿ 3i[Xra faf Xza[BU ai|s[S6Miliony ludzi nie wykorzysta³o swego "jedynego ¿ycia" na szukanie Boga, lecz cieszy³o siê tym œwiatem jednorazowo uzyskanym, a maj¹cym byæ rych³o utraconym! Takie b³êdne wyobra¿enia mas stanowi¹, rzec mo¿na, logiczn¹ dedukcjê z nielogicznej przes³anki.91 Fakir - jogin muzu³mañski; od arabskiego fakir, biedny; pierwotnie nazw¹ t¹ obejmowano derwiszów, którzy œlubowali ubóstwo.92 Parwati - dos³ownie: "Górska".W mitologii przedstawiano jako Parwati córkê króla Himalaja (dos³ownie: "Miejsce œniegów"), który przebywa na pewnym szczycie na tybetañskiej granicy.Przechodz¹c ko³o tego niedostêpnego szczytu, zdumieni podró¿nicy widz¹ z dala ogromn¹ œnie¿n¹ formacjê podobn¹ do pa³acu z lodowymi kopu³ami i wie¿ycami.Parwati, Kali, Durga, Uma i inne boginie s¹ aspektami D¿aganmatri, " Boskiej Matki Œwiata", rozmaicie nazywanej w celu wyra¿enia poszczególnych jej funkcji.Bóg czyli Sziwa - w swym aspekcie para czyli transcendentalnym - nie dzia³a w stworzeniu.Jego szakti (energia aktywizuj¹ca si³ê) przekazana jest jego "ma³¿onkom", twórczym "¿eñskim" mocom, które czyni¹ mo¿liwym rozwój kosmosu.Mitologiczne opowieœci, znajduj¹ce siê w Puranach, podaj¹ Himalaje jako miejsce pobytu Sziwy.Bogini Ganga zst¹pi³a z nieba, aby byæ g³Ã³wnym bóstwem maj¹cym Ÿród³o w Himalajach; tote¿ mówi siê potocznie, ¿e Ganges sp³ywa z nieba na ziemiê po, w³osach Sziwy, "Króla Joginów" oraz Niszczyciela-Odnowiciela Trójcy."Hinduski Szekspir" Kalidasa okreœli³ Himalaje jako "skamienia³y uœmiech Sziwy"."Czytelnik mo¿e sobie wyobraziæ owo pasmo wielkich zêbów, pisze W.Thomas w The Legacy of India (Spuœcizna Indii) - lecz nie uchwyci ca³kowitej myœli, jeœli nie wyobrazi sobie postaci wielkiego Ascety, wiecznie tronuj¹cego na najwy¿szych górach œwiata, gdzie Ganges zstêpuje z nieba sp³ywaj¹c po jego zmierzwionych w³osach, z ksiê¿ycem jako klejnotem w grzebieniu".93 Chocia¿ ja i mój kuzyn nosiliœmy to samo nazwisko rodowe Ghosh, to jednak w transliteracji angielskiej Prabhas mia³ zwyczaj pisaæ je: Ghose; st¹d pochodzi ró¿nica w pisowni naszych nazwisk.94 Zdolnoœæ oddzia³ywania na umys³ innych ludzi i na tok zdarzeñ jest vibhuti (moc¹ jogina), o której wspomina Patand¿ali (Yoga Sutras III: 24), wyjaœniaj¹c, i¿ jest ona rezultatem "powszechnej sympatii".Wszystkie pisma œwiête g³osz¹, ¿e Pan stworzy³ cz³owieka na swój wszechmocny obraz.W³adza nad wszechœwiatem wydaje siê nadnaturalna, choæ naprawdê w³adza ta jest wrodzona i naturalna u ka¿dej istoty, która osi¹ga "prawdziw¹ pamiêæ" swego boskiego pochodzenia.Cz³owiek, który, podobnie jak Sri Jukteswar, urzeczywistni³ w sobie Boga, jest pozbawiony pierwiastka ego (ahamkary) i wynikaj¹cych z niego osobistych pragnieñ; poczynania prawdziwego Mistrza pozostaj¹ bez wysi³ku z jego strony w harmonii z rita, tj, naturaln¹ sprawiedliwoœci¹.Wed³ug s³Ã³w Emersona wszyscy wielcy ludzie staj¹ siê "nie cnotliwi - lecz cnot¹; wtedy nastêpuje koniec procesu stworzenia i Bóg jest w pe³ni zadowolony".,.WJ u ijy448'M³ Na podstawie tych faktów mo¿na zrozumieæ, jak to jest mo¿liwe, ¿e jogin siedzi bez ruchu przez d³ugi czas i nie odczuwa ¿adnych fizycznych ani umys³owych podniet do niespokojnej dzia³alnoœci.Tylko dziêki takiemu uspokojeniu dusza mo¿e znaleŸæ drogê powrotu do Boga.Zwykli ludzie jeœli maj¹ zaznaæ korzyœci nieoddychania, musz¹ pozostawaæ w komorze wyrównuj¹cej ciœnienie, ale prawdziwy jogin nie potrzebuje niczego oprócz techniki krija-jogi.101 Widialaja - szko³a, Brahmaczaria odnosi siê do jednego z czterech okresów ¿ycia cz³owieka wed³ug wedyjskiego planu ¿ycia; plan ten obejmuje okresy ¿ycia: 1) ucznia w celibacie (brahmaczaria), 2) g³owy rodziny z obowi¹zkami œwieckimi (grihasta), 3) pustelnika (wanaprastha), 4) mieszkañca lasu lub mieszkañca wolnego od ziemskich zainteresowañ (sannyasi).Chocia¿ ten idealny schemat ¿ycia we wspó³czesnych Indiach nie jest ogólnie przestrzegany, to jednak posiada nadal wielu oddanych zwolenników
[ Pobierz całość w formacie PDF ]