[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.S.Sachs (1967) nad rozpoznawaniem zdañ prezentowanych w ró¿nych formach gramatycznych wykazuj¹, ¿e w LTM zachowane zosta³y przede wszystkim relacje semantyczne wystêpuj¹ce w tych zdaniach, a zapomniane ich cechy formalne, jak np.forma gramatyczna.Hipotetyczny model trzech bloków pamiêciZ relacjonowanych powyŸej badañ wy³ania siê pewien model pamiêci.Œciœlej mówi¹c, opracowano kilka takich modeli (Norman 1969; Lindsay i Norman, 1972; Neisser, 1976; Shiffrin i Aktinson, 1969).Wspólne tym koncepcjom jest wi¹zanie pamiêci z procesami odbioru i przetwarzania informacji, akcentowanie roli uwagi.Pojawi³o siê te¿ szereg prac wyjaœniaj¹cych mechanizmy pamiêci na podstawie danych neurofizjologicznych (por.£uria, 1973; Pribram, 1969; Gurowitz, 1973).Przedstawiamy poni¿ej psychologiczny model pamiêci Shiffrina i Atkinsona.Ilustruje go rysunek 21.Strza³ki na rysunku 21 wskazuj¹ kierunek przep³ywu informacji.Wejœcie zewnêtrzne, czyli bodziec, wywo³uje pobudzenie sensoryczne, które jest pocz¹tkiem przetwarzania informacji przez organizm.Pobudzenie to przekszta³ca siê w pamiêæ sensoryczn¹, czyli rejestrator danych sensorycznych (pamiêæ ikoniczna jest jedn¹ z lepiej poznanych form tej pamiêci), z którego czerpie informacje pamiêæ krótkotrwa³a (STM).W pamiêci tej zachodzi szereg procesów kontrolne-regulacyjnych.Z magazynu lub banku STM informacja mo¿e byæ przekopiowana do LTM i powi¹zana czy w³¹czona do odpowiedniego jej systemu.Z drugiej strony informacja, która znajduje siê ju¿ w LTM, mo¿e byæ tam aktywowana i przejœæ ponownie do STM.Procesy kontrolne-regulacyjne dziel¹ siê na cztery grupy: procesy analizy nap³ywaj¹cych bodŸców, procesy zwi¹zane z przechodzeniem informacji z STM do LTM (zapamiêtywaniem), procesy polegaj¹ce na wydobywaniu informacji z LTM i procesy zwi¹zane z zapominaniem.Na procesy analizy nap³ywaj¹cych bodŸców sk³adaj¹ œiê zarówno transfer przep³ywu informacji z rejestratora sensorycznego do STM, jak2 Conrad (1964) przedstawi³ dowody, ¿e nawet wzrokowo prezentowany materia³ werbalny przekodowywany jest w STM na kod akustyczny.r pr na wl nad gr< uHdes jad pa syn44Reakcja Generator reakcji -r________i PowtarzanieRejestru- ~__________JtorS T MdanychBodziec serso-rycznychBank pamiqciprzemijajoFejI I PROCESY KONTROLNO-REGULACYJNE L__-.-__· Programy anqlizy bodŸców· Programy usuwania zakCóceñ z kanakow sensorycznych· Mechanizm aktywacji procesów powtarzania· Transfer przeptywu informacji z rejestru sensor.do STM· Kodowanie i transter iñformacji z STM do LTM· Poszukiwanie w LTM· Operacje heurystyczne na zakodowanych informacjach · Zbiór kryteriów decyzyjnych · Inicjowanie generatora reakcjiLTMBank pamiqci samoadresujqcej i nieprzemijajqcejI I I_ - - JRys.21.Model pamiêci R.M.Shiffrina i R.C.Atkinsona (1969).i programy analizy sensorycznej bodŸców i ich identyfikacji.St¹d hipotetyczna droga (oznaczona lini¹ przerywan¹) z rejestratora sensorycznego do LTM, w której przechowywane s¹ wzorce umys³owe, s³u¿¹ce do rozpoznawania nap³ywaj¹cych bodŸców.Do grupy tej nale¿¹ te¿ procesy zwi¹zane z programami usuwania zak³Ã³ceñ z kana³Ã³w sensorycznych i ogólnie z procesami uwagi.Podstawowe procesy transferu informacji do LTM to powtarzanie i organizowanie (strukturalizowanie) materia³u.Pojemnoœæ magazynu STM jest, jak wiemy, ograniczona (7±2 jednostek informacyjnych), powtarzaj¹c jak¹œ informacjê podmiot mo¿e j¹ d³u¿ej zatrzyrraaæ w STM i u³atwiæ jej powielenie w LTM.Dlatego te¿ efekt pierwszeñstwa wyra¿ony na krzywych swobodnego przypominania wyjaœniany jest wiêksz¹ liczb¹ powtórzeñ pierwszych elementów szeregu w porównaniu z nastêpnymi (por.omawiany powy¿ej eksperyment Atkinsona i Shiffrina).Organizowanie materia³u polega na znalezieniu w³aœciwego kodu i integruj¹cego schematu dla danej informacji czy grupy informacji (np.sztuczki mnemotechniczne).Stracona w STM informacja nie mo¿e byæ odzyskana.Skoro zaœ zostanie przekopiowana w LTM, pozostaje tam na trwa³e.Problem stanowi jednak jej wydobycie.Z procesami wydobywania informacji z LTM zwi¹zana jest ca³a rodzina strategii, jakie podmiot podejmuje w tym celu.Znalezienie dojœcia do45przechowywanej w LTM informacji nie zawsze jest ³atwe.Wybrana z magazynu LTM informacja przechodzi do STM, tu jest analizowana i ewentualnie wykorzystywana w dalszym przetwarzaniu.Strategie STM w odniesieniu do LTM polegaj¹ na wyborze z LTM informacji próbnej i na wytworzeniu odpowiedniego nastawienia poszukiwawczego w LTM, nastawienia pozwalaj¹cego na ocenê informacji.Jeœli nastawienie poszukiwawcze nie znajduje po¿¹danej informacji, proces jej poszukiwania mo¿e zostaæ wstrzymant' jub powtórzony z now¹ próbn¹ informacj¹ wydobyt¹ z LTM.Jak wynika z powy¿szych rozwi¹zañ, s³abym ogniwem naszej pamiêci s¹ procesy transferu informacji do LTM i z powrotem.G³Ã³wna umiejêtnoœæ uczenia siê polega na umiejêtnoœci organizowania materia³u kodowanego na trwa³e i opanowaniu strategii jego wydobycia.Procesy zapominania przebiegaj¹ ró¿nie w poszczególnych blokach pamiêci
[ Pobierz całość w formacie PDF ]