[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.seriakart Wildcat (Intergraph) czy REALimage (Evans & Sutherland).wsteczdo góryWeterani poligonów1999-10-01Marcin Bieñkowski Tomasz Boruka³oWeterani poligonów"Strumieñ grafiki"Domowy czy profesjonalnyMoc w krzemie zaklêtaPamiêci nigdy dosyæAPI i sterownikiTrójwymiarowa przysz³oœæNa zakupy.Integracja systemuSystemy CAD/CAMStacja graficznaAnimacja w czasie rzeczywistymProcedura testowaWchodz¹c w trzeci wymiarZa co p³acisz, nabywco?Nowe technologieOprogramowanieRozdzielczoœci i ergonomiaWydajnoœæ w systemach CADTesty syntetycznePoszukiwanie z³otego œrodkaElementy, na które warto zwróciæ uwagêOtrzymane wyniki czêœæ I (czêœæ II, czêœæ III)Wyniki testu: mo¿liwoœci/cena (ECONO)Wyniki testu: wydajnoœæWyniki testu: wyposa¿enie i ergonomiaWyniki testu: cenaWyniki testu: mo¿liwoœci (POWER)Przetestowano: Intergraph Wildcat 4000Przetestowano: ELSA Synergy IIPrzetestowano: 3DLabs Oxygen VX1Przetestowano: Creative 3D Blaster Riva TNT2 UltraPrzetestowano: Diamond Fire GL1Przetestowano: ELSA GLoria-XXLPrzetestowano: Evans&Sutherland Lightning 1200Przetestowano: MaxVision TITAN IIDane techniczneS³owniczek*Moc w krzemie zaklêtaNiezale¿nie od rzeczywistej liczby koœci tworz¹cych chipset, ka¿dyakcelerator geometrii sk³ada siê z kilku g³Ã³wnych blokówwykonawczych (patrz schemat na s.102).Dane dostarczone do kartymagistral¹ AGP lub PCI trafiaj¹ najpierw do uk³adów geometrii.Tutajchipy spe³niaj¹ce funkcjê koprocesorów geometrycznych zajmuj¹ siêprzetwarzaniem wspó³rzêdnych wielok¹tów, transformacjamigeometrycznymi, oœwietleniem, teselacj¹, operacjami na trójk¹tach,obcinaniem (3D clipping) oraz generowaniem wspó³rzêdnych punktów"zaczepienia" tekstur.Najbardziej znanym przedstawicielem tego typuspecjalizowanego procesora graficznego jest Glint Gamma lub jegostarszy odpowiednik Glint Delta firmy 3Dlabs.Profesjonalna karta 3DProfesjonalne akceleratory 3D oprócz wspomagania rasteryzacjiwyrêczaj¹ CPU we wszystkich skomplikowanych operacjachgeometrycznych.Zasadê funkcjonowania oraz objaœnieniaposzczególnych elementów zamieszczono tekœcie.Drugim blokiem funkcjonalnym akceleratorów 3D s¹ uk³adyrastruj¹ce, nazywane procesorami graficznymi.Jednostki te maj¹bezpoœredni dostêp do bufora ramki.Do ich zadañ nale¿y interpolacjakoloru dla cieniowanych wielok¹tów, operacje na Z-buforze iwyznaczenie stopnia przeŸroczystoœci obiektów, symulowanie mg³y,obs³uga bufora matryc (stencil), antyaliasing oraz usuwanieinterferencji w trakcie rasteryzacji.Urz¹dzeniem wykonuj¹cymwszystkie wymienione w tym akapicie operacje wraz z rasteryzacj¹obrazu jest np.Glint MX lub dowolny popularny domowy akcelerator3D.Ostatnim segmentem wykonawczym, w wiêkszoœci wypadkówzintegrowanym w jednym uk³adzie z procesorem graficznym iwyposa¿onym we w³asn¹ wydzielon¹ pamiêæ (tzw.bufor tekstur), jestmodu³ teksturowania.To w³aœnie tutaj odbywa siê mapowanie(nak³adanie) bitmap na wszystkie trójk¹ty tworz¹ce "szkielet" sceny.Arsena³ dostêpnych œrodków jednostki teksturuj¹cej nie ogranicza siêwy³¹cznie do prostego "naci¹gania" pow³oki - mo¿liwe jest równie¿modyfikowanie bitmap (filtrowanie dwu- i trójliniowe, filtrowanieanizotropowe, bump mapping - patrz s.134).Uzupe³nieniem struktury karty graficznej jest uk³ad VGA -s³u¿¹cy do uruchamiania systemu - oraz RAMDAC maj¹cy decyduj¹cywp³yw na maksymaln¹ rozdzielczoœæ, liczbê kolorów i czêstotliwoœæodœwie¿ania.wsteczdo góryWeterani poligonów1999-10-01Marcin Bieñkowski Tomasz Boruka³oWeterani poligonów"Strumieñ grafiki"Domowy czy profesjonalnyMoc w krzemie zaklêtaPamiêci nigdy dosyæAPI i sterownikiTrójwymiarowa przysz³oœæNa zakupy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]