[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tym samym Wiklif zakwestionowa rol spenian przez duchownych,którzy gwatownie bronili si przed grob utraty swej funkcji poredników midzy Bogiem i ludmi, zagwarantowanejprzez ich wyszo kulturow i znajomo aciny.Wiklif zosta cakowicie potpiony jako gosiciel herezji z powodu swej rozprawy o eucharystii (De eucharistia,1380/81), która przyczynia si do jego natychmiastowej ekskomuniki.W dziele tym atakuje on centralny dogmatkatolicki przeistoczenie.Doktryna ta, wyniesiona w 1215 r.za papiea Innocentego III na IV soborze lateraskim dorangi dogmatu, nie da si zdaniem Wiklifa wywie ani z Biblii, ani z logiki filozofii scholastycz-nej.Stosujc zapunkt wyjcia realizm filozoficzny, twierdzi on, e Chrystus jest obecny w eucharystii nie w sposób realny, lecz jedyniejako sakrament.Innymi sowy, neguje moliwo przekroczenia przez sakrament otarza praw natury; chleb i wino niezostaj zatem przez konsekracj w materialny sposób zamienione w ciao i krew Chrystusa, lecz in substantia pozostajtym, czym s.Chleb i wino ulegaj przemianie jedynie w swej istocie: staj si symbolem obecnoci mistycznego ciaaChrystusa.ródem prawa dla Wiklifa podobnie jak dla wielu innych reformatorów Kocioa i heretyków s Bóg i Biblia.Taostatnia spenia sw rol o tyle, o ile rozumiana jest jako ema-nacja Boskiego ducha i "zwierciado wiecznej prawdy";Bóg za w tym sensie, e kadego predestynowanego chrzecijanina obdarowuje ask bezporedniego poznaniaBoga, umoliwiajcego dopiero zrozumienie wewntrznej logiki Pisma witego.Dar poznania jest dowodem aski,stanowicej istotny element penego chrzecijaskiego sposobu ycia.Tak wic rozumienie wiary przez Wiklifa jest wsposób inherentny mistyczne, oparte na niewzruszonym przekonaniu o niezawodnej sile poznania bezporedniegodowiadczenia Boga.Tym samym zrozumiae jest, dlaczego atakuje on tak gwatownie nie tylko dogmat"przeistoczenia", ale równie odrzuca samo pojcie jako takie.Sowo to stanowi dla niego wyraz niezdarnegomaterializmu, sugerujcego realn obecno Chrystusa w hostii i sprowadzajcego dlatego wiernych na bdn drogsuenia bóstwu.- Heretycy74Radykalna negacja dogmatu przeistoczenia oznaczaa dla wielu z najbliszych zwolenników Wiklifa powód doodwrócenia si od niego.Porzuci go Jan of Gaunt, a profesorowie Uniwersytetu Oksfordzkiego, zaliczani do jegonajwierniejszych obroców, nie widzieli ju moliwoci dalszego solidarnego wspomagania zasuonego profesora.Niebyli równie w stanie odpiera duej zgaszanego od dawna dania, aby pozbawi go praw nauczania.Courtenay,wówczas arcybiskup Canterbury, zwoa w maju 1382 r.w Blackfriars w Londynie kolejny synod.Na synodzie tym,który z powodu niezwykego zjawiska przyrodniczego w ostatnim dniu jego trwania przeszed do historii Anglii jako"synod trzsienia ziemi", potpiono dziesi tez Wiklifa jako kacerskie, a inne osdzono jako "pomyki".Ponowniejednak nie doszo do potpienia Wiklifa jako osoby.Aby oczyci Uniwersytet Oksfordzki od kacerskich myli,Courtenay powoa wkrótce w Oksfordzie konwokacj.W jej ramach zadano od wszystkich czonków uniwersytetu poczwszy od rektora a po pocztkujcego studenta wyparcia si potpionego w Londynie nauczyciela.Uniwersytet zosta ponadto zobowizany do wytropienia wszelkich pism o treci kacerskiej i niezwocznego spaleniaich.Po wypdzeniu z Oksfordu w 1381 r.Wiklif y w odosobnieniu na swym probostwie w Lutterworth.Tam napisaoprócz pam-fletów i wskazówek dla "ubogich kapanów" swe ostatnie dzieo, Trialogus (1382).Uj w nim podstawyswojej nauki wiary oraz swe antynominalistyczne stanowisko, skierowane przeciwko Wil-liamowi Ockhamowi, anawizujce do Tomasza z Akwinu, Augustyna i neoplatonizmu.Po napadzie w 1382 r.Wiklif uleg czciowemuparaliowi i niemal nie móg mówi.Po kolejnym tego typu incydencie podczas mszy 28 grudnia 1384 r.ten niezmordo-wany wojownik o odnowienie chrzecijastwa zgodnie z wzorem prakocioa zmar 31 grudnia 1384 r.Jan Wiklif by przede wszystkim uczonym i nauczycielem, skromnym, osamotnionym intelektualist i ascetycznymmylicielem.Nie by taktykiem politycznym ani charyzmatycznym przywódc rzesz wiernych.Chocia sam nigdy sinie oeni, potpia jednak przymus celibatu ksiy, podobnie jak inne, jego zdaniem, zbdne, poniewa niezgodne zBibli, reguy postpowania, rytuay i obrzdy.Naleay do nich luby zakonne i reguy zgromadze zakonnych, atake kult witych, relikwii, pielgrzymki, odpusty i spowied indywidualna.Wiklif y czerpic z siy wewntrznegoobjawienia przez ywego ducha Chrystusa, ufajc mocy sowa75mówionego i pisanego bardziej ni wadzy instytucjonalnej.Potpia wojn i przemoc jako naruszenie nakazu miocibliniego.Chocia jego wrogowie uwaaj go za sprawc powstania chopskiego z 1381 r., to nic jednak nie wskazujena to, e mia on co wspólnego z t rewolt.By wprawdzie "arliwym moralist", ale równoczenie na wskropacyfist i filantropem i jako taki bezwzgldnie oddany w swym dziaaniu Ewangelii jako "najwyszemu prawumoralnemu".Wiklif owi, wielbionemu przez swych zwolenników jako do-ctor venerabilis, przez swych wrogów potpianemu jakoexecrabilis seductor, oszczdzone zostay po czci szczliwym zrzdzeniem losu, czciowo za dziki opieceangielskiego domu królewskiego haba osobistego potpienia, jak równie konieczno upokarzajcego odwoaniaheretyckich tez przed kocielnym trybunaem.Pierwszy zawa serca i bdcy jego nastpstwem parali uchroni go w1382 r.na zawsze przed zarzdzonym przez papiea Grzegorza XI pozwaniem przed rzymski trybuna inkwizycji.Litera turaL.J.Day: The Political Theory ofJohn Wyclif, Chicago 1962; Joseph H.Dahmus:The Prosecution ofJohn Wyclif, New Haven/Conn.1952; Friedrich de Boor: Wyclifs Simoniebegriff.Die theologischen mdkirchenpolitischen Grundlagen der Kirchen-kritik John Wyclifs, Halle 1970; Louis B.Hali: The Perilous Vision ofJohn Wyclif, Chicago1983; Miroslav Kanak: DerKetzer von Oxford.Leben und Wirkungen John Wyclifs, Berlin/DDR 1977; Anthony Kenny (Hrsg.): Wyclif inHis Times, Oxford 1986; Anthony Kenny: Wyclif, Oxford 1985; Ivan J.Mueller: The Central Role of Unwersals in Wyclifs Thought,Freiburg i.Br.1987; John Stacey: John Wyclif and Reform, London 1964.BARBARA BEUYS JOANNA D'ARCTen, kto chciaby wzbudzi sensacj w dzisiejszych czasach, miaby trudne zadanie przed sob.No bo co moe jeszczeporuszy w epoce samych superlatyw, które jednak jak wiadomo od dawna su najczciej ozdobie zwykychszachrajstw.Mimo to: dzieje Joanny, która nazywaa siebie Dziewic, la Pucelle znanej po jej ojcu jako d'Arc stanowiy sensacj.I to nie tylko w czasach jej triumfalnego pojawienia si latem 1429 r.i jej mczeskiej mierci nastosie w dwa lata póniej.I bynajmniej te nie wycznie z tego powodu, e za ycia potpiona zostaa przez Kociórzymski jako heretyczka, by w 1920 r.zosta wyniesiona na otarze jako wita.Posta ta kruszy ramy wszelkichkonwencji i porówna równie u schyku XX w.A gdy usunie si nieopisan wrcz mas legend i mitów, niezwykojej zjawiska jawi si wówczas jeszcze wyraniej: bya ona czowiekiem, który zdecydowa si y konsekwentnie wsposób uznany i odczuwany przez ni sam jako suszny a po mier
[ Pobierz całość w formacie PDF ]