[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jeœli eksponowany element w teœcie rozpoznawania nale¿y do klasy elementów znajduj¹cych siê poni¿ej kryterium (3,, to pojawia siê szybka odpowiedŸ.przecz¹ca (wœród tych odpowiedzi mo¿e siê te¿ znajdowaæ pewna liczba opuszczeñ, jak to przedstawia rysunek 14).Jeœli natomiast element taki nale¿y do klasy powy¿ej kryterium ~2 wystêpuje szybka odpowiedŸ twierdz¹ca (³¹cznie z pewn¹ liczb¹ fa³szywych alarmów).Decyzja podejmowana jest wtedy wy³¹cznie na podstawie oceny stopnia znanoœci materia³u.Jeœli natomiast elementy bodŸcowe plasuj¹ siê miêdzy obydwoma kryteriami, to wtedy decyzja o wyborze odpowiedzi twierdz¹cej czy przecz¹cej nie opiera siê wy³¹cznie na ocenie znanoœci, lecz pojawia siê drugi etap przetwarzania polegaj¹cy na przeszukiwaniu w pamiêci eksponowanego uprzednio zestawu bodŸców w celu podjêcia decyzji, czy eksponowany w teœcie rozpoznawania element nale¿a³ do tego zestawu czy te¿ nie.Ze wzglêdu na34wystêpowanie tego drugiego etapu czas reakcji w tym wypadku jest d³u¿szy.Odnosi siê to zarówno do odpowiedzi twierdz¹cych, jak i przecz¹cych.Rozwa¿yliœmy model rozpoznawania proponowany przez teoriê detekcji sygna³Ã³w.Rozpoznawanie, jako proces identyfikacji bodŸców zewnêtrznych, w którym umys³ musi w jakiœ sposób korzystaæ z wzorców wewnêtrznych, umo¿liwiaj¹cych tak¹ identyfikacjê, jest oczywiœcie przedmiotem ka¿dej teorii wyjaœniaj¹cej procesy korzystania z zasobów naszej pamiêci.W tym szerszym kontekœcie powrócimy do problematyki rozpoznawania rozwa¿aj¹c teorie pamiêci.Pamiêæ przemijaj¹ca i pamiêæ d³ugotrwa³a.Blokowy model pamiêciIstotne zmiany w podejœciu do badañ nad pamiêci¹ zasz³y w ci¹gu lat szeœædziesi¹tych naszego wieku.Zmiany te spowodowane zosta³y ograniczonoœci¹ interpretacyjn¹ teorii behawiorystycznej, dominuj¹cej do wczesnych lat szeœædziesi¹tych na gruncie amerykañskim.Podejœcie wywodz¹ce siê z teorii poznawczych sta³o siê podejœciem dominuj¹cym w ca³ej psychologii œwiatowej.Pamiêæ rozpatruje siê tu w kontekœcie odbierania i przetwarzania informacji przez umys³ ludzki.Psychologiczna problematyka przetwarzania informacji ma swoje Ÿród³a w teorii informacji i teoriach sztucznej inteligencji.Psychologowie poznawczy chêtnie pos³uguj¹ siê metafor¹ komputerow¹, wskazuj¹c¹ na analogiê w pracy ludzkiego umys³u i komputera.Tak jak w komputerze istnieje pamiêæ operacyjna i trwa³a, tak w odniesieniu do umys³u zaczêto mówiæ o pamiêci krótkotrwa³ej i d³ugotrwa³ej.Dla tego rozró¿nienia istniej¹ w literaturze psychologicznej pewne precedensy.Ju¿ William James w 1890 r, w swoich Principles of psychology (Zasady psychologii) odró¿nia³ pamiêæ pierwotn¹ (krótkotrwa³¹) i wtórn¹ (trwa³¹).Rozró¿nienie miêdzy pamiêci¹ œwie¿¹ a pamiêci¹ trwa³¹ wprowadzi³ w swojej pracy z 1949 r.D.Hebb, jak te¿ D.E.Broadbent (1958), który jako pierwszy zastosowa³ pojêcie przetwarzania informacji do badañ nad pamiêci¹ (por.te¿ wyniki eksperymentu Petersonów (1959) (s.26), jednak w tym czasie wiêkszoœæ autorów uznawa³a jednorodnoœæ procesów pamiêci.Argumenty za tym ostatnim stanowiskiem przedstawi³ A.W.Melton w artykule z 1963 r., atakuj¹c dychotomiczny podzia³ procesów pamiêci.Twierdzi³ on, ¿e w œwietle istniej¹cych faktów teoria interferencji wyjaœnia zapominanie zarówno procesów krótkotrwa³ych, jak i d³ugotrwa³ych.Nie ma, jego zdaniem, potrzeby przyjmowania dwóch rodzajów procesów, skoro stosuj¹ siê do nich te same prawid³owoœci.Artyku³ ten sta³ siê inspiracj¹ wielu pomys³Ã³w badawczych dotycz¹cych rodzajów pamiêci.W efekcie w wielu pracach (Atkinson i Shiffrin,1971; Peterson,1966; £uria, 1973; Konorski, 1969; So³tysik, 1970; Posner, 1969; Sperling, 1960, 1967; Coltheart, 1972) zaczêto rozró¿niaæ dwa, a nawet trzy rodzaje pamiêci, wyodrêbniaj¹c ponadto tzw.pamiêæ sensoryczn¹.Omówimy te trzy rodzaje i przedstawimy dowody przemawiaj¹ce za ich istnieniem, jak te¿ ogólny model mechanizmów pamiêci, wy³aniaj¹cy siê z tych badañ.Pamiêæ s(r)nsorycznaPamiêæ sensoryczna dotyczy przechowywania przez pewien czas po zakoñczeniu dzia³ania bodŸca sensorycznego efektów tego dzia³ania.Czas ten jest bardzo krótki, dlatego te¿ £uria (1973) u¿y³ tu terminu pamiêæ ultrakrótka.Pocz¹tkowo odkryto jeden rodzaj pamiêci sensorycznej, tzw.pamiêæ ikoniczn¹ zwi¹zan¹ ze zmys³em wzroku, nastêpnie wyodrêbniono pamiêæ zwan¹ echem, zwi¹zan¹ ze zmys³em s³uchu.Baddeley (1976) postuluje jej istnienie dla ró¿nych zmys³Ã³w, wyodrêbniaj¹c dodatkowo pamiêæ: smakow¹, wêchow¹, kinestetyczn¹ itp.Pami~æ ikonicznaTrzecim rodzajem pamiêci, wyodrêbnionym oprócz pamiêci krótkotrwa³ej i d³ugotrwa³ej, by³a pocz¹tkowo tzw.pamiêæ ikoniczna (Neisser, 1967).Okreœla siê te¿ j¹ czasem jako efekt Sperlinga (1960), który jako pierwszy wykaza³ eksperymentalnie istnienie tego rodzaju pamiêci.On to wprowadzi³ ciekaw¹ modyfikacjê do typowego eksperymentu nad zakresem pamiêci bezpoœredniej polegaj¹cego na krótkiej ekspozycji (ok., pó³ sekundy) uk³adu liter lub cyfr (w liczbie kilkunastu); ekspozycjê tê poprzedza instrukcja dla badanego, aby stara³ siê zapamiêtaæ jak najwiêcej z prezentowanych liter lub cyfr.Badany pamiêta zwykle oko³o 4 - 5 elementów.W eksperymencie Sperlinga badanym eksponowano w czasie pó³ sekundy karty z literami u³o¿onymi w trzech rzêdach, po cztery litery w ka¿dym
[ Pobierz całość w formacie PDF ]