[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nie wolno jednaknie doceniaæ jego zainteresowania ³¹czonymi z Egiptem ezoterycznymi mi-steriami, które wywar³y powa¿ny wp³yw na obrzêdy masoñskie.Nie jestdzie³em przypadku, ¿e akcja wielkiej masoñskiej opery Czarodziejski flet,napisanej - zarówno pod wzglêdem muzyki, jak i tekstu - w ZielonymJêzyku, zosta³a umieszczona w³aœnie w Egipcie.Historycy zazwyczaj nie doceniaj¹ znaczenia masoñskich powi¹zañ Napo-leona.Napoleon zosta³ przyjêty do wolnomularstwa miêdzy rokiem 1795a 1798, zapewne jeszcze przed wypraw¹ do Egiptu.O tak póŸnym wst¹pieniuNapoleona do ruchu masoñskiego zadecydowa³a prawdopodobnie trudna sy-tuacja wolnomularstwa francuskiego po okresie rewolucyjnych wstrz¹sów.Masoneria ponios³a wówczas powa¿ne straty.W 1799 roku jednak¿e, g³Ã³wniedziêki wysi³kom Montaleau, dosz³o do po³¹czenia Wielkiego Wschodu i Wiel-kiej Lo¿y, co wzmocni³o francusk¹ masoneriê.Szwagier Napoleona, Murat(o nim równie¿ jest mowa w czterowierszach), zosta³ w 1806 roku wielkimmistrzem Wielkiego Wschodu w Neapolu.Zdaniem McCody'ego, w 1816roku zwolennicy Napoleona powo³ali do ¿ycia Napoleoñskie Braterstwo.Stopnie œwi¹tyni nazwano stopniami katechizmu, a pierwsze litery tych nazwuk³ada³y siê w imiê Napoleon: Naamah, Adam, Phaleg, Obal, Lamech, Ewai Naamah.Œciœle rzecz bior¹c, przejœcie nastêpowa³o z oœmiu (dŸwiêków) dosiedmiu (liter).Ta symbolika pozostaje jednak poza obszarem naszych bez-poœrednich zainteresowañ.Nale¿y jednak zauwa¿yæ, ¿e gwiazda napoleoñska jest tak¿e gwiazd¹masoñsk¹.Piêcioramienna gwiazda to œwiêta egipska gwiazda sba, jednoz egipskich hieroglificznych okreœleñ przejêtych przez tradycjê wczesno-chrzeœcijañsk¹.Obrzêd z Memfis, który móg³by mieæ jakiœ zwi¹zek z oma-wianym czterowierszem X.79, zosta³ - jak siê wydaje - ustanowiony przezMarconisa w Pary¿u dopiero oko³o 1838 roku.Warto zauwa¿yæ, ¿e po trzykroæ b³ogos³awiony Trismegistos (Le grandMercure), uto¿samiany z Tothem, mia³ swój g³Ã³wny oœrodek w³aœnie w Mem-fis.W XVI wieku Hermes-Toth nie by³, tak jak obecnie, zapomnian¹ postaci¹.W œrodowisku szesnastowiecznych astrologów kr¹¿y³o bowiem przypisywanemu dzie³o, w³¹czone nastêpnie do pracy Bodiera pt.De Decubitu Infirmorum.Mo¿emy zak³adaæ, ¿e praca ta by³a znana Nostradamusowi, poniewa¿ prze-k³ad efemeryd Stadiusa, zawieraj¹cy równie¿ De Decubitu.znajdowa³ siêw bibliotece wizjonera z Salon.W ten sposób dochodzimy do zrozumienia ukrytego sensu omawianegoczterowiersza i umieszczone w nim symbole zaczynaj¹ wspó³graæ ze sob¹.Napoleon kryje siê pod symbolami Francji (fleur de lys) i olbrzyma (Hercu-les).Napoleon te¿, a raczej jego wojsko, dopuœci³ siê wielkiej kradzie¿y (takjak Hercules), maj¹cej zwi¹zek z wiedz¹ tajemn¹, czyli staro¿ytnymi drogami(les vieux chemins).Podobnie jak niegdyœ Herkules, Napoleon móg³ zostaæw Egipcie (Memphis) tylko na krótko (somentrees).Rezultaty tej wyprawy-wyjawienie staro¿ytnej wiedzy i wp³yw sztuki egipskiej na francuskie cesar-stwo - by³y znacz¹ce.Ostatni¹ linijkê - Faisant trembler terre mer, contreesprawdopodobnie nale¿y ³¹czyæ z wojnami napoleoñskimi.Nie jest to jednakkonieczne.Zagarniêcie zabytków staro¿ytnoœci - i wydobycie na jaw rzeko-mych œwiêtych tajemnic - stanowi¹ce nastêpstwo kampanii egipskiej, wywar-³o g³êboki i d³ugotrwa³y wp³yw na kulturê europejsk¹.Równie interesuj¹cy przyk³ad zastosowania Zielonego Jêzyka stanowi wy-ra¿enie terre mer, które w oryginale wydrukowane zosta³o bez przecinkaoddzielaj¹cego oba te wyrazy.Sugeruje to mo¿liwoœæ odczytania ich znacze-nia jako Matka Ziemia (Terre merre), w czym mo¿na by widzieæ odwo³aniedo egipskiej bogini Izydy.Czy mo¿liwe jest, aby wp³yw w³aœnie tej bogini"spowodowa³ wstrz¹sy" na Zachodzie? Wiele ezoterycznych koncepcji nowo-¿ytnego wolnomularstwa, wspó³czesnych ruchów neopogañskich czy naukteozoficznych ma swe Ÿród³a w okultystycznej tradycji staro¿ytnego Egiptu.Do wzrostu zainteresowania hermetyzmem egipskim przyczyni³o siê odkrycielicznych papirusów i dzie³ sztuki staroegipskiej, stanowi¹ce pok³osie wypra-wy Napoleona do Egiptu.W szesnastowiecznej literaturze alchemicznej okul-tyzm egipski tak¿e zajmowa³ wa¿ne miejsce.Plastyczne podsumowanie wy-obra¿eñ szesnastowiecznych alchemików na temat hermetycznych tradycjiegipskich przynosi strona tytu³owa dzie³a Maiera Arcana Arcanissima (ryc.39 i 40), na której umieszczono symbole wykorzystywane przez Nostradamu-sa blisko piêædziesi¹t lat wczeœniej.Widzimy na niej lunarnego byka Apisaoraz solarnego Ozyrysa, oddzielonego od lunarnej Izydy demonicznym Tyfo-nem.W tej egipskiej trójcy widzieæ mo¿na symboliczne przedstawienie al-chemicznych Trzech Zasad.W kontekœcie zarysowanego powy¿ej symbolizmu ezoterycznego drugalinijka omawianego czterowiersza nabiera nowych znaczeñ: L'on passera aMemphis somentrees - "Przybêd¹ do Memfis na krótko".Oddzia³y Napoleonadotar³y do Aleksandrii w lipcu 1798 roku i w ci¹gu trzech tygodni opanowa³ybez ma³a ca³y kraj.Ostatnie oddzia³y francuskie ewakuowano z Kairu podkoniec 1801 roku.Przebywa³y zatem w Egipcie niespe³na trzy lata, ale w tymczasie wywieziono stamt¹d ogromn¹ liczbê zabytków
[ Pobierz całość w formacie PDF ]