[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.).Krzywa ta ma zawsze taki sam kszta³t, bez wzglêdu na przedmiot uczenia siê; dotyczy to równie¿ technik pamiêciowych.Szukamy rozwi¹zania, w którym nast¹pi pe³na synergia miêdzy zapamiêtywaniem a rozumieniem, kiedy te dwa czynniki zaczn¹ siê nawzajem wspieraæ.Jest to mo¿liwe tylko wtedy, kiedy tak zorganizujesz czas nauki, aby rozumienie tekstu pozostawa³o stale na wysokim poziomie, co sp³yci, lub wrêcz powstrzyma spadek na krzywej trwa³oœci pamiêci w po³owie jednostki lekcyjnej.Nie jest to trudne.Wystarczy nauczyæ siê dzieliæ "lekcje" na najbardziej efektywne jednostki.Jak wynika z doœwiadczenia, jednostki te powinny liczyæ 10 - 50 min., np.30 - jak na wykresie na strone nastêpnej.Taka organizacja czasu nauki daje od razu widoczne korzyœci.1.Ka¿de nieuniknione za³amanie krzywej trwa³oœci pamiêci bêdzie p³ytsze, ni¿ gdybyœ uczy³ siê bez przerwy,2.Zamiast dwóch wartoœci maksymalnych (najbardziej efektywne zapamiêtywanie na pocz¹tku i koñcu nauki) zanotujesz a¿ 8 takich punktów na krzywej trwa³oœci pamiêci,3.Poniewa¿ stosujesz przerwy, bêdziesz bardziej wypoczêty w trakcie nauki, co dodatkowo wp³ynie na lepsze rozumienie i przyswajanie zapamiêtanego materia³u.4.Dziêki przerwom w nauce bêdziesz nie tylko bardziej wypoczêty, ale te¿ zapamiêtasz lepiej wynikaj¹ce z podzia³u krótsze partie materia³u.Ka¿d¹ z nich zrozumiesz i przyswoisz lepiej na bazie lepiej zapamiêtanej poprzedniej.Ucz¹c siê bez przerwy stajesz siê nie tylko bardziej zmêczony, ale i gorzej zapamiêtujesz.Ka¿d¹ kolejn¹ porcjê informacji coraz gorzej rozumiesz i s³abiej ³¹czysz z poprzednim materia³em nie zapamiêtanym w³aœciwie.Œwiadomoœæ niepowodzenia zwiêksza stres.5.Chocia¿ sprzeciwia siê to zdrowemu rozs¹dkowi, iloœæ i jakoœæ przyswojonego materia³u roœnie w czasie przerwy, a nie spada, jak by siê mog³o wydawaæ.Tu¿ po przerwaniu nauki lewa i prawa pó³kula mózgu zaczynaj¹ "porz¹dkowaæ" zapamiêtane informacje na poziomie podœwiadomym.Po przerwie wiesz wiêc œwiadomie wiêcej, ni¿ gdybyœ nie przerywa³ nauki, co ma równie¿ szczególne znaczenie w eliminacji tego czêsto g³êbokiego poczucia winy, które byæ mo¿e znasz z w³asnego doœwiadczenia, ¿e oto przerywasz naukê, a powinieneœ "ryæ" dalej (patrz równie¿ Rusz g³ow¹, rozdzia³ 9).Przerwy, które sobie wyznaczasz, nie powinny trwaæ d³u¿ej ni¿ 2 - 10 min., w czasie których pozwól umys³owi odpocz¹æ.IdŸ na krótki spacer, napij siê soku, poæwicz trochê, pos³uchaj spokojnej muzyki.Bardzo korzystna mo¿e okazaæ siê chwila medytacji po³¹czonej z autosugesti¹9.Jeszcze lepsze zapamiêtanie i ugruntowanie nowego materia³u zapewnia krótki przegl¹d tego, czego ju¿ siê nauczy³eœ i co jeszcze jest przed tob¹.Warto to zrobiæ odpowiednio na pocz¹tku i koñcu ka¿dej jednostki lekcyjnej.Taki cykliczny przegl¹d, "wgl¹d wstêpny", przyspiesza dok³adniejsze "przetrawienie" naszej wiedzy, zwiêksza pewnoœæ siebie i daje poczucie skutecznoœci uczenia siê, poza tym ukierunkowuje umys³ na kolejne cele i pozwala "spojrzeæ z lotu ptaka" na ca³y materia³, którego siê uczysz.Jeœli po³¹czysz wiedzê o tym, jak zachowuje siê twoja pamiêæ w procesie uczenia siê, jakie s¹ jej "cykle", z regu³ami zapamiêtywania i prac¹ wyobraŸni, zwi¹zan¹ z tworzeniem "¿ywych" ³¹czników i skojarzeñ, zast¹pisz krzyw¹ trwa³oœci pamiêci prawie poziom¹ prost¹.Oznaczenia na wykresie na str.80Tytu³: Przyswajanie zapamiêtywanego materia³u w funkcji czasu.1.maksymalne zapamiêtywanie2.krzywa trwa³oœci pamiêci, jeœli stosujesz przerwy w nauce3.materia³ zapamiêtany4.1 godzina5.2 godziny; koniec okresu nauki6.pocz¹tek okresu nauki7.krzywa trwa³oœci pamiêci, jeœli uczysz siê 2 godziny bez przerwy8.krzywa trwa³oœci pamiêci, jeœli uczysz siê bez przerwy ponad 2 godziny.ODTWARZANIE PO ZAKOÑCZENIU NAUKILepsze zapamiêtywanie nowego materia³u w trakcie nauki to dopiero po³owa zadania.Potrzeba ci tego samego równie¿ po jej zakoñczeniu.Krzywe trwa³oœci pamiêci w tym ostatnim przypadku kryj¹ dwie "niespodzianki".Po pierwsze zapamiêtujesz wiêcej i lepiej kilka minut po zakoñczeniu nauki, po wtóre: zapominasz 80% szczegó³Ã³w nowego materia³u po pierwszych 24 godzinach (ten dramatyczny spadek ma swoje plusy, gdy¿ mo¿e pomóc ci np."zdj¹æ" nowe informacje z "haków" pamiêci, opisywanych w rozdziale 6.).Wzrost jest korzystny, warto go wykorzystaæ, spadek mo¿e byæ katastrofalny i lepiej, aby siê nie zdarza³.Sposób na jedno i drugie, to przegl¹danie i powtarzanie.Jeœli uczysz siê przez godzinê, najskuteczniejsze zapamiêtanie nowego materia³u przypadnie mniej wiêcej 10 min.póŸniej.To najlepszy czas na pierwsz¹ powtórkê, której zadaniem jest ugruntowanie, g³êbsze osadzenie zapamiêtanej wiedzy w pok³adach pamiêci
[ Pobierz całość w formacie PDF ]