[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Uk³ad musi umo¿liwiaæ sterowanie za pomoc¹ komputera PC (lub innego wyposa¿onego w interfejs CENTRONICS) dwoma silnikami dwufazowymi w trybie bezpoœrednim.Przez sterowanie w trybie bezpoœrednim rozumiemy mo¿liwoœæ programowego sterowania ka¿d¹ cewk¹ silników osobno.Ten tryb sterowania daje prawie nieograniczon¹ precyzjê poruszania silnika.2.Nale¿y przypuszczaæ, ¿e wielu Czytelników zechce wykorzystaæ proponowany sterownik do kierowania prostymi zabawkami lub modelami.Precyzja sterowania nie bêdzie w takim przypadku ju¿ tak wa¿na i dlatego przewidziano mo¿liwoœæ sterowania silnikami tak¿e za pomoc¹ komputera, ale w trybie poœrednim.Przy tym rodzaju pracy mamy tylko mo¿liwoœæ w³¹czania ka¿dego z silników w dowolnym kierunku, natomiast ich prêdkoœæ obrotow¹ ustawiamy za pomoc¹ sprzêtowych elementów regulacyjnych.3.Dyskryminowanie osób nie posiadaj¹cych jeszcze komputerów jest sprzeczne z naszymi zasadami.Dlatego te¿ nasz sterownik umo¿liwia rêczne kierowanie prac¹ silników, przez proste podawanie stanu wysokiego na odpowiednie wejœcia uk³adu.Opis dzia³ania uk³aduSchemat elektryczny uk³adu sterownika silników krokowych przedstawiony zosta³ na rys.1.Wygl¹da na doœæ skomplikowany, ale to zwyk³e z³udzenie: ca³a górna czêœæ rysunku to przecie¿ dwa identyczne bloki funkcjonalne.Analizê schematu rozpoczniemy od wyjaœnienia zasady pracy uk³adu w trybie sterowania bezpoœredniego.Aby silnik krokowy zacz¹³ siê obracaæ, musimy zasilaæ jego cewki wed³ug algorytmu pokazanego na rys.2.Strza³kami oznaczono kierunek przep³ywu pr¹du, a pojêcia „w prawo" i „w lewo" s¹ czysto umowne, poniewa¿ rzeczywisty kierunek obrotów silnika trzeba bêdzie ustaliæ doœwiadczalnie.Ka¿da z cewek silników zosta³a do³¹czona za poœrednictwem z³¹cz Z2 i Z3 do przek¹tnych mostków utworzonych z par driverów ULN2803 i TD62783.Drivery ULN2803 zasilaj¹ cewki od strony minusa zasilania, a drivery TD62783 od strony plusa.Wejœcia ka¿dej z par driverów zosta³y ze sob¹ po³¹czone i do³¹czone przez z³¹cze Z4, do wyjœæ szyny danych portu CENTRONICS.W tym trybie pracy jumpery oznaczone JP3 musz¹ byæ zwarte, a pozosta³e jumpery - rozwarte.Rozwa¿my teraz, co siê stanie je¿eli np.do wejœcia Do doprowadzimy logiczny stan wysoki.Uaktywnione zostan¹ dwa drive-ry: IC5G i IC4H, co spowoduje przep³yw pr¹du przez cewkê do³¹czon¹ do z³¹cza Z3, piny 3,4.Z kolei podanie stanu wysokiego na wejœcie D2 spowoduje w³¹czenie driverów IC4G i IC5H, co umo¿liwi przep³yw pr¹du w tym samym kierunku, ale przez drug¹ cewkê silnika.Podanie stanu wysokiego kolejno na wejœcia Qa i Q3 spe³ni do koñca warunki zawarte na rys.2 i silnik wykona pierwsze cztery kroki.Cykliczne powtarzanie opisanej operacji bêdzie powodowa³o sta³e obracanie siê silnika.Odwrócenie kolejnoœci w³¹czania cewek spowoduje obrót w przeciwnym kierunku, zgodnie z rys.2.W trybie pracy sterowania bezpoœredniego wystarczy wysy³aæ na wyjœcia szyny danych interfejsu CENTRONICS liczby powoduj¹ce powstawanie na tej szynie odpo-wiednich kombinacji stanów logicznych.Na listingu 1 przedstawiono najprostszy przyk³ad programu powoduj¹cego sta³e obracanie siê silnika.Parametr X decyduje o szybkoœci obrotów silnika i jego najmniejsza wartoœæ jest okreœlona typem procesora i zastosowanego silnika.Nie ma natomiast ograniczeñ co do najwiêkszej wartoœci, silnik mo¿e obracaæ siê dowolnie wolno.Zmiana w programie (listing 2) spowoduje obracanie siê silnika w przeciwn¹ stronê.Na listingu 3 znajduje siê jeszcze jeden przyk³adowy program steruj¹cy silnikiem z podwójn¹ precyzj¹, zasilaj¹cy jego cewki zgodnie z algorytmem przedstawionym na rys.3.Prezentowane programiki s¹ oczywiœcie tylko przyk³adami ilustruj¹cymi sposób programowego sterowania silnikami i mog¹ siê przydaæ w trakcie uruchamiania uk³adu przy pomocy komputera PC.Omówienia wymaga teraz rola bramek zawartych w uk³adach IC7 i IC8.Zabezpieczaj¹ one drivery przed uszkodzeniem w przypadku wyst¹pienia na wyjœciach szyny danych stanów zakazanych.Podczas dzia³ania poprawnie napisanego programu taka sytuacja nie powinna siê zdarzyæ, ale nie ka¿dy program jest napisany od pocz¹tku bez b³êdów.Sytuacja, w której w³¹czy³yby siê naraz np.drivery IC7E i IC6E spowodowa³aby totaln¹ katastrofê: piêkne zwarcie w uk³adzie.Obrót w prawo (umownie)CEWKA1 CEWKA2KROKIKROK2KROK3KROK4 sObrót w lewo (umownie)CEWKA1 CEWKA2KROK1KROK2KROK3KHOK4***Rys.2.Sposób sterowania silnika krokowego.Elektronika Praktyczna 9/9755Uniwersalny sterownik silników krokowychCEWKA1 CEWKA2KROK1SKR0K2 *sSKROK3 *sKR0K4KROK5 sKROK6 S SV.KROK7 sKROK8sRys.3.Sposób precyzyjnego sterowania silnika krokowego.Przed takim nieszczêœciem chroni¹ w³aœnie bramki zawarte w uk³adzie IC7.Je¿eli na wejœcia którejkolwiek z nich podane zostan¹ jednoczeœnie dwie „jedynki", to stan niski z wyjœcia tej bramki spowoduje powstanie tak¿e stanu niskiego na wyjœciu bramki IC8D.Tranzystor Tl wy³¹czy siê powoduj¹c tak¿e wy³¹czenie tranzystora T2 i w konsekwencji natychmiastowe odciêcie dop³ywu pr¹du do driverów.Dioda D5 ma za zadanie sygnalizowaæ wyst¹pienie stanów zakazanych na szynie danych.Zajmijmy siê teraz rêcznym sterowaniem silnikami.Generator astabilny zbudowany z bramek IC2C i IC2D tworzy ci¹g impulsów zegarowych dostarczanych nastêpnie na wejœcie dwubitowego licznika, zbudowanego z przerzut-ników IC6A i IC6B.Wyjœcia tego licznika s¹ po³¹czone z wejœciami dwóch par bramek EX-OR, zawartych w strukturze uk³adu IC3.Bramki te pe³ni¹ w uk³adzie bardzo wa¿n¹ funkcjê: neguj¹ lub przepuszczaj¹ bez zmian stany logiczne podawane z wyjœæ licznika na wejœcia dekoderów 1 z 4 -IClA i B.Wykorzystano tu interesuj¹c¹ cechê bramek typu EX-NOR: przy stanie wysokim na jednym wejœciu przenosz¹ sygna³ podany na drugie wejœcie bez zmian, natomiast przy stanie niskim na jednym wejœciu, stany logiczne z drugiego wejœcia s¹ negowane
[ Pobierz całość w formacie PDF ]