[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jean Maisonneuve - Rytualy dawne i wspolczesne3.Czy ta analiza wyczerpuje omawiana problematyke?Powatpiewa w to F.Isambert, gdyz pomimo spojnosci i efektywnoscidzialania szamana w swietle mysli naukowej wywodzi sie jednak z iluzji1.Levi-Strauss sklania sie raczej ku wyjasnieniu, a nie ku zrozumieniu innejmentalnosci.Skutecznosc symboliczna polega na wierze, lecz jest efektywna,skoro leczy.Odniesienie do procesow psychosomatycznychjest tu do przyjecia (jak we wszystkich systemach magicznych, religijnychczy leczniczych).Odswieza ono w kazdym razie stary problem filozoficzny,dotyczacy zwiazkow pomiedzy mysla a ruchem (rozdzwiek badz wiez), bedacypodstawa naukowych koncepcji psychosomatyki.Jednak nikt nie jest w stanieudzielic ostatecznej odpowiedzi, jak potocza sie badania tego zagadnienia.Jezeli poswiecimy sie badaniu zjawisk zupelnie nie podlegajacychwoli lub zaleznych od niej tylko w malym stopniu (np.erekcja, fobie, obsesje),to stwierdzimy, ze rytualna interwencja moze byc przyczyna nie tylko efektowfizycznych ( przywrocenie mozliwosci lub wyzwolenie), lecz takze stanowegzystencjalnych (radosc, pogoda ducha).Obrzed jako symboliczna manipulacjadaje oprocz uzdrowienia ciala takze nadzieje poszukiwana przez wszystkiereligie i ogol ludzi (wierzacych lub nie).Granica i sila symbolu ujawnia sie w jego zwiazku z obrzedem.Jegoskutecznosc nie moze byc przypisywana jedynie symbolowi.Oczekiwania, pragnieniai nadzieje stymulowane przez symbole musza wspolistniec.Obrzed okazujesie niezbednym warunkiem skutecznosci symbolicznej, lecz jest efektywnyjedynie w sytuacji dostatecznie mocnej potrzeby.1 Rozdzial ksiazki Isamberta jest zatytulowanydosyc przejrzyscie: Illusion efficace et efficacite illusoire (Skutecznezludzenie i zludna skutecznosc).This page hosted byGet your own Free HomePage
[ Pobierz całość w formacie PDF ]