[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.KarpiÅ„ski pisaÅ‚ też dramaty i rozprawy (min."O wymowie wprozie albo w wierszu"), zajmowaÅ‚ siÄ™ przekÅ‚adami, wydaÅ‚ tom poezji zatytuÅ‚owany"PieÅ›ni nabożne" ("Kiedy ranne wstajÄ… zorze.", "Wszystkie nasze dziennesprawy.", kolÄ™da "Bóg siÄ™ rodzi").SÅ‚awÄ™ przyniósÅ‚ mu już pierwszy tom wierszy"Zabawki wierszem i przykÅ‚ady obyczajne".ZawierajÄ… one min.cykl wierszy "DoJustyny" inspirowane nieszczęśliwÄ…, mÅ‚odzieÅ„czÄ… miÅ‚oÅ›ciÄ… poety.Liryki tewyrażajÄ… gÅ‚Ä™bokie uczucie i tÄ™sknotÄ™ za ukochanÄ…, przedstawiane np.za pomocÄ…opisów przyrody i zrÄ™cznych osobistych nawiÄ…zaÅ„ ("TÄ™skność na wiosnÄ™").RównieżtematykÄ™ miÅ‚osnÄ… podejmuje najsÅ‚ynniejszy utwór KarpiÅ„skiego - sielanka "Laura iFilon".Opisuje w dialogu perypetie miÅ‚osne dwojga kochanków ich niepokoje,obawy o uczucie drugiego.Filon aby wypróbować uczucie ukochanej i skÅ‚onić jÄ… doodsÅ‚Ä…niÄ™cia uczuć, pozoruje porzucenie ukochanej, nie stawiajÄ…c siÄ™ na umuwionespotkanie pod jaworem.Wszystko koÅ„czy siÄ™ wzruszajÄ…cym happy endem.Sentymentalizm nie mógÅ‚ stworzyć poetyki normatywnejpozostajÄ…c w zgodzie z ideaÅ‚ami subiektywizmu i indywidualizmu, upatrywaniaźródeÅ‚ poezji w wewnÄ™trznych przeżyciach wrażliwej jednostki.WprtawdzieFranciszek KarpiÅ„ski sformuÅ‚owaÅ‚ zasady poetyki "czuÅ‚ego serca" lecz zasadniczojej charakter zależaÅ‚ od upodobaÅ„ twórców.Mimo iż byÅ‚y one w pewnej mierzeniejednolite, można stwierdzić iż preferowano poetykÄ™ (uczuciowość) Å‚agodnÄ…,delikatnÄ…, a nawet Å‚zawÄ….Literackim wyrazem uczuciowoÅ›ci bohaterasentymentalnego bÄ™dÄ… chrakterystyczne sposoby zachowania (gesty, westchnienia,lanie Å‚ez, omdlewanie, choroby) i ulubione rekwizyty (kostium pasterski,fujarka, wieniec, droga pamiÄ…tka itp.).Motywy te nadużywane przez tandeciarzy,utrwaliÅ‚y w Å›wiadomoÅ›ci spoÅ‚ecznej karykaturalny i nieprawdziwy obraz bohaterasentymentalnego.ZwiÄ…zane byÅ‚o to z dużą "produkcjÄ… literackÄ…", zgodnÄ… zoÅ›wieceniowymi postulatami odelitaryzownia literatury (w ramach szerzeniawiedzy).HasÅ‚a te szerzyÅ‚ także Rouseau.WysuwaÅ‚ koncepcjÄ™ "lubej prostoty",odnoszÄ…cej siÄ™ do warstwy stylistyczno-jÄ™zykowej.Sentymentalizm dla osiÄ…gniÄ™cia swych celów musiaÅ‚ stworzyćwÅ‚asny styl literacki.OparÅ‚ go na jÄ™zyku potocznym.Jednak wytrzebiono z niegozbyt pospolite czy ordynarne sÅ‚owa.Czasami stosowano stylizacjÄ™ gwarowÄ… (np.wsielankach), naÅ›ladowaÅ‚ też Å›piewność ludowego wiersza (liryki KarpiÅ„skiego).PrzedstawiajÄ…c "czÅ‚owieka czuÅ‚ego" literatura sentymentalnastaraÅ‚a siÄ™ zainteresować jego psychikÄ…, a zwÅ‚aszcza motywacjÄ… reakcji izachowaÅ„.Oprócz tego eksponowano uczucia rodzinne, przjaźń, humanitaryzm.Szczególne miejsce zajęła miÅ‚ość.Ponadto miejsce pewne zdobyÅ‚a tematykaspoÅ‚eczna i patriotyczna.Konflikty wewnÄ™trzne bohaterów przebiegaÅ‚y najczęściejna pÅ‚aszczyźnie przeciwstawienia trgo, co pierwotne i naturalne, temu co wtórnei sztuczne."Naturalny" Å›wiat uczuć bohatera contra "zÅ‚a" cywilizacja, a wiÄ™cuprzedzenia stanowe, dworska obÅ‚uda, miejskie zwyczaje itp.Ideowe i artystyczne zaÅ‚ożenia sentymentalizmu dawaÅ‚y siÄ™realizować we wszystkich rodzajach literackich, w poezji i prozie.Liryka byÅ‚arodzajem z zaÅ‚ożenia bliskim czÅ‚owiekowi o "czuÅ‚ym sercu", uÅ‚atwiaÅ‚a bowiemwyrażanie indywidualnych uczuć.WymagaÅ‚a jednak rezygnacji ze stylu wysokiego nainne sugerujÄ…ce prostotÄ™ i szczerość, bliskość z czytelnikiem.DotyczyÅ‚o tozarówno liryki osobistej, jak i spoÅ‚eczno-patriotycznej i religijnej.Doulubionego gatunku literackiego należaÅ‚a sielanka.Przetwarzano jÄ… wnajrozmaitsze sposoby, także niejednokrotnie silnie odbiegaÅ‚a od pierwotnegowzorca w stronÄ™ czystego liryku (wiersze KarpiÅ„skiego "Do Justyny"), dramatu("Troiste wesele" Kniaźnina) czy obrazka epickiego ("WiesÅ‚aw" BrodziÅ„skiego).Poza sielankÄ… chÄ™tnie posÅ‚ugiwano siÄ™ pieÅ›niÄ…, elegiÄ…,dumÄ…, odÄ….Motywy malarskie i muzyczne w literaturzeMalarstwo i muzyka bardzo czÄ™sto wystÄ™pujÄ™ w literaturze wformie motywów literackich.PeÅ‚niÄ… one w utworach rolÄ™ tÅ‚a, dodajÄ… dzieÅ‚uprzestrzennego wyrazu poprzez wzbogacenie go o warstwÄ™ fonicznÄ… i wizualnÄ….PomagajÄ… oddać nastrój opisywanego miejsca, przybliżajÄ… odbiorcy klimat danejepoki poprzez pokazanie jej pozaliterackich cech.Motywy malarskie spotykamy w takich utworach jak:· "Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza.Na Å›cianach dworku wSoplicowie umieÅ›ciÅ‚ autor portrety wielkich Polaków: KoÅ›ciuszki, Reytana,JasiÅ„skiego.PodkreÅ›liÅ‚ przez to polski charakter tego domostwa i pokazaÅ‚patriotyczne nastawienie mieszkaÅ„ców.W innym fragmÄ™cie utworu mowa jest omalarskich zamiÅ‚owanich hrabiego.Kiedy jako puÅ‚kownik armii napoleoÅ„skiejprzybywa do Soplicowa, zostaje rozpoznany miÄ™dzy innymi po tym, że szkicujeZosiÄ™ w stroju litewskim.· "Nad Niemnem" Elizy Orzeszkowej.W utworze widzimy postaćZygmunta KorczyÅ„skigo, malarza, który w nadniemeÅ„skiej wsi nie potrafi znaleźćnatchnienia.Chce on rozwijać siÄ™ twórczo i marzy on o wyjeździe do stolicysztuki - Paryża.· "Wesele" StanisÅ‚awa WyspiaÅ„skiego.Dramaturg wÅ‚aczyÅ‚ doswojego utworu dwie postacie, które zeszÅ‚y z obrazów - sÄ… to StaÅ„czyk iWernychora.StaÅ„czyk, w rozmowie z Dziennikarzem, uosabia jego sumieniepolityczne.Pierwowzór StaÅ„czyka stanowi bÅ‚azen królewski ze sÅ‚ynnego obrazuMatejki, bÅ‚azen smutny, przewidujÄ…cy powolny rozkÅ‚ad Rzeczpospolitej.StaÅ„czykWyspiaÅ„skiego symbolizuje ówczesny obóz konserwatystów, oceniajÄ…cydziewiÄ™tnastowieczne zrywy niepodlegÅ‚oÅ›ciowe, zwÅ‚aszcza powstanie styczniowejako akcje szaleÅ„cze.Jest wiÄ™c symbolem skÅ‚ucenia spoÅ‚eczeÅ„stwa.Wernychora byÅ‚na pół mityczny wróżbitÄ… i prorokiem dziaÅ‚ajacy w okresie konfederacji barskiej.Jak pisze prof
[ Pobierz całość w formacie PDF ]