[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dziwne to rozumienie sprawiedliwoœci, zwa¿ywszy na to, ¿e rozumiemy pod tym pojêciempewien stosunek miêdzy ludŸmi, a Platon jako stosunek wewn¹trz cz³owieka.EpistemologiaPlaton mówi, ¿e ¿eby coœ by³o prawd¹ musi byœ ni¹ przez ca³y czas.Nie mo¿e byæ tak, ¿e coœ jest raz prad¹ a po chwili nie.Wynika st¹d, ¿e prawda o œwiecie widzialnym nie istnieje, poniewa¿ ów œwiat ci¹gle siê zmienia.W takim razie prawda objektywna dotyczy tylko i wy³¹cznie œwiata idei.A sk¹d tak¹ wiedzê mo¿na zdobyæ? Po pierwsze mo¿na sobie œwiat idei przypomnieæ, gdy¿ju¿ w nim nasza dusza by³a.Nazywa siê to anamnez¹, czyli przypomnieniem.Po drugie mo¿na kontemplowaæ idee, tzn.np.znajdowaæ wspólne cechy koni, i tam szukaæ idei konia.Tym zajmuje siê nauka, pomija cechy jednostkowe, a szuka cech wspólnych.Wiedz¹ t¹ jest episteme.Trzeba zaznaczyæ, ¿e nie jest to wiedza w 100% pewna bo cz³owiek mo¿e siê pomyliæ.Mo¿na te¿ mieæ wiedzê o œwiecie zmys³owym i s¹ to po prostu mniemania.Nazywaj¹ siê one doks¹S¹ one bez znaczenia, bo dotycz¹ np.Marysi, Ani, Kasi, a one nie s¹ wa¿ne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]