[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Têskni¹cy za ojczyzn¹ poeta wyidealizowa³ trochê jej obraz, stylizuj¹c go na arkadyjski sposób.Litwa to piêkny, urodzajny kraj, ludzie tam ¿yj¹cy s¹ ludŸmi poczciwymi, godnymi zaufania.Miejscem utraconego raju jest dworek w którym mieszka³ Tadeusz oraz zaœcianek ze wszystkimi ludŸmi, którzy tam przebywali.¯yj¹ oni zgodnie z tzw wzorcem polskoœci.Na ich ¿ycie ma wp³yw pór roku, a nie czas czy historia.Ka¿dy gest, s³owo podporz¹dkowane jest tradycji i obyczajom.Niestety taki obraz odchodzi w przesz³oœæ i w³aœnie tak ukazuje go Mickiewicz.Przedstaw stosunek do przesz³oœci szlacheckiej w literaturze polskiego romantyzmu."Pan Tadeusz" - utworem tym autor chcia³ przypomnieæ sobie i innym wygnañcom kraj ojczysty, pokazaæ typy i obyczaje starych Sarmatów.Opisywana jest szlachta, wyros³a jeszcze w sarmatyzmie, jej zalety ( walecznoœæ, mi³oœæ ojczyzny ), a tak¿e wady ( zapalczywoœæ, k³Ã³tliwoœæ, anarchia), satyrycznie s¹ te¿ ukazani modnisie w rodzaju Hrabiego czy Telimeny.Soplicowo pe³ni rolê "centrum ojczyzny", jego mieszkañcy wiod¹ ¿ycie zgodne z tzw wzorcem polskoœci.Ich ¿ycie nie podporz¹dkowane jest historii i czasowi, lecz zmiennoœci pór roku, obyczaj, tradycja które s¹ bacznie przestrzegane.Przedstawicieli starszego pokolenia szlachty, oprócz umi³owania tradycji i niechêci do nowinek p³yn¹cych z zachodu, cechuje tak¿e chêæ utrzymania zasad starego œwiata.Nie jest przy tym zupe³nie bezkrytyczny wobec szlachty, ale ukazuje j¹ z sympati¹, dobrotliwym humorem, czasem pewn¹ doz¹ krytycyzmu (zatarg Stolnika z Jackiem, mechanizmy obrad sejmowych, czy postêpowanie po zabiciu Stolnika )Przedstaw ewolucjê bohatera literackiego w twórczoœci A.Mickiewicza.Gustaw - jest kimœ w rodzaju szamana, który jest czêœci¹ przyrody, pozna³ jej tajemnice.Zrozumia³, ¿e wszystko co istnieje woko³o têtni ¿yciem.Poj¹³ to przez czucie i wiarê, a nie na zasadzie badañ laboratoryjnych.Jest pe³en niepokojów, przeciwstawiaj¹c swoje racje racjom ksiêdza usi³uje zdobyæ pewnoœæ, ¿e jako romantyczny indywidualista, pustelnik, reprezentuje nieprzeciêtne humanistyczne wartoœci i niepodwa¿aln¹ prawdê.W III cz.Dziadów Gustaw przeradza siê w Konrada.Z cierpi¹cego kochanka przeobra¿a siê w cierpi¹cego patriotê.Przybiera bowiem imiê jakie wczeœniej nosi³ Konrad Wallenrod.Bohater prezentuje siê jako postaæ wyj¹tkowa i osamotniona.Jej wyj¹tkowoœæ okreœla nadludzka skala wartoœci.Staje siê on reprezentantem ca³ego narodu, wszystkich jego cierpieñ.W scenie zwanej WIELK¥ IMPROWIZACJ¥ podejmuje on rozprawê z Bogiem jako reprezentant ca³ego narodu.Ale i tê walkê musi przegraæ.Ogarnia go bowiem prowadz¹ce do rozpaczy zw¹tpienie w dobroæ opatrznoœci, w sprawiedliwoœæ historii i w mo¿liwoœæ zwyciêstwa nad tyrani¹.Jego zw¹tpienie i bunt okazuj¹ siê tak¿e wystêpkiem moralnym - nacechowane s¹ bowiem pych¹.Wznios³oœæ i czystoœæ intencji, waga patriotycznych argumentów oraz przekszta³caj¹cy siê w szaleñstwo bunt prometejski stawiaj¹ jednak mo¿liwoœæ ocalenia Konrada.W scenie III dramatu zjawia siê bernardyn Ks.Piotr, który prometeizmowi i walce Konrada przeciwstawia chrzeœcijañsk¹ pokorê.Z tej pozycji jest w stanie uwolniæ Konrada od satanistycznego buntu, ods³oniæ tajemnicê przysz³oœci i objaœniæ sens narodowych dziejów.Ocalony Konrad przekszta³ca siê w Pielgrzyma, który urasta do roli nowego zbawiciela ojczyzny o symbolicznym imieniu "czterdzieœci cztery".Omów rolê poezji tyrtejskiej polskiego romantyzmu.Tyrteusz - poeta grecki, pisa³ pieni, które porywa³y do boju spartan w obronie zagro¿onej ojczyzny.Legenda uczyni³a z niego symbol patriotycznej poezji bojowej, prowadz¹cej naród do walki.W okresie powstania listopadowego polscy poeci podporz¹dkowali swoj¹ twórczoœæ sprawie zrywu narodowowyzwoleñczego."Konrad Wallenrod" - utwór powsta³ po powstaniu dekabrystów w Rosji podczas zes³ania Mickiewicza do Rosji.Adresatami byli wszyscy Polacy, który byli zmuszeni do walki po stronie rosyjskiej.Autor utworem tym zachêca do walki, nawet podstêpnej, moralnie dwuznacznej za ojczyznê.Nale¿y poœwiêciæ swoje szczêœcie dla narodu.Scharakteryzuj mesjanizm w polskim dramacie romantycznym.Mesjanizm - przekonanie, i¿ Polska na szczególn¹ rolê w dziejach œwiata.Powsta³o to pojêcie w dobie staropolskiej, kiedy to Polska by³a przedmurzem chrzeœcijañstwa.Szczególny rozwój ta tendencja prze¿y³a po i w czasie powstania listopadowego.Uwa¿ano, i¿ naród Polski szczególnie umêczony przez zaborców, jest wybrany przez Boga do wywalczenia nowego ³adu w Europie oraz politycznego i spo³eczno-moralnego odrodzenia miêdzy Bogiem a ca³¹ ludzkoœci¹.III cz."Dziadów" - w scenie V - Widzenie ksiêdza Piotra - kiedy to padaj¹ s³owa okreœlaj¹ce istotê polskiego mesjanizmu " Polska Chrystusem narodów "Motyw powstania listopadowego w literaturze romantycznej.Kordian - temat powstania autor podejmuje ju¿ we wstêpie.Z³e moce bior¹ udzia³ w przygotowaniach tego wydarzenia Z diabelskiego kot³a kolejno wy³aniaj¹ siê postacie przywódców oraz ich ocena, przedstawia przyczyny przez które powstanie upad³o.¯aden nie otrzymuje pozytywnej oceny, lecz to nie jest koniec rozwa¿añ o powstaniu.W III akcie przedstawiony jest spisek maj¹cy na celu zabicie cara.Spo³eczeñstwo w tej sprawie jest podzielone.Jedynie m³odzi oficerowie pragn¹ walki, prezentuj¹ patriotyzm i nienawiœæ do wroga.Kler jest zachowawczy, lud chce walki, lecz nie ma dobrych przywódców.Wynik g³osowania maj¹cego przes¹dziæ o powstaniu jest negatywny.Kordian sam wyrusza, by zabiæ tyrana, lecz ponosi klêskê.Mo¿emy zatem odczytaæ przebieg powstania
[ Pobierz całość w formacie PDF ]