[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tak np.dlawyra¿enia ideii Chrystusa jako Boga, pos³ugiwano siê znakiem ko³a, symbolem Ÿród³a ¿ycia.Tego typu ko³a znaleziono np.w Jerozolimie w pobli¿u Bramy Z³otej /trzy ¿Ã³³te ko³a otaczaj¹ umieszczony w poœrodkunajmniejszego czerwonego koloru krzy¿/.Innym razem na metalowym krzy¿u pojawiaj¹ siê ma³e ko³a ulokowane naskrzy¿owaniu ramion z podstaw¹ a tak¿e na ka¿dym z ramion i w dwóch punktach podstawy krzy¿a.Nie zawsze symbol ten³¹czy siê wy³¹cznie z ide¹ Boga, czêsto mo¿e wystêpowaæ np.na osswariach wyra¿aj¹c po prostu ideê szczêœliwego ¿ycia.Temat Chrystusa Boga móg³ byæ wyra¿ony tak¿e poprzez figurê trójk¹ta.Jest on odpowiednikiem greckiej litery delta,która jest pocz¹tkow¹ liter¹ s³owa dios, czyli Bóg.Potwierdzeniem takiego znaczenia trójk¹ta jest apokryficzny ListAbgara, króla Edessy do Jezusa.Jednym z siedmiu znaków, którymi podpisany jest List Jezusa to w³aœnie trójk¹t /III wiekp.C./.Wystêpuje on w ró¿nych miejscach raz wspólnie z liter¹ waw, innym razem wspólnie z liter¹ T, albo X.Chrystusajako Mesjasza okreœla z kolei litera P, nawi¹zuj¹ca do syna Obietnicy.W judaiŸmie czasów Jezusowych identyfikowanonieraz mesjasza z Abrahamem, który mia³ 100 lat /odpowiednikiem 100 jest litera P/ gdy mu siê urodzi³ syn obietnicy,Izaak.Litera P zosta³a przejêta przez chrzeœcijan pochodzenia ¿ydowskiego, którzy wzbogacili j¹ dodaj¹c umieszczon¹poziomo literê waw / /.Tego typu inskrypcjê znaleziono w tzw."Grobie Proroków" w Jerozolimie, na Synaju, w DuraEuropos.Mesjasza znaczono te¿ symbolem gwiazdy albo odroœli, co ma nawi¹zywaæ do proroctw "wschodzi gwiazda z Jakuba"/Lb 24,17/ oraz "Korzeñ Jessego staæ bêdzie na znak dla narodów" /Iz 11,10/.Przyk³adem takich symboli z koœcio³a w Ummer-Rasas /Jordania/, amulet z Khm Kilkisz.Czasami gwiazda otoczona jest 12 promieniami maj¹cymi wyobra¿aæ 12 aposto³Ã³w,którzy otaczaj¹ Zbawiciela.Jeszcze inaczej przedstawiano moc Chrystusa.Czêsto pos³ugiwano siê w tym celu literamiJehoszua tj.Jozue, tego który moc¹ bo¿¹ wprowadzi³ lud do ziemi obiecanej, tak jak Jezus wprowadza go do krajuszczêœcia /IH/.Litery te znane s¹ z inskrypcji na ossuwariach jerozolimskich.W podobnym sensie u¿ywane by³y winskrypcjach litery X i P, które póŸniej znalaz³y siê w monogramie Konstyntyna.Pierwotnie by³o to raczej z³o¿enie literI i X, inicja³Ã³w Jezusa Chrystusa /ró¿nymi metodami obliczono sumê tych liter jako 888/.Ciekawe, ¿e takie z³o¿enieliter X wskazuje na ¿ydochrzeœcijan spotykamy te¿ w grotach hebrajskich II-V w.w Bet Szearim.Moc Chrystusow¹symbolizowa³o te¿ u¿ycie litery hebrajskiej waw, przedstawionej jako odpowiednik zakrzywionego rogu / /.Róg odnajdawniejszych czasów by³ na B.Wschodzie symbolem si³y defensywnej i ofensywnej i ³atwo przyj¹³ siê w literaturze jakosymbol w³adzy, równie¿ boskiej w³adzy jaka siê objawia na ziemi.W odniesieniu do Chrystusa mo¿na by³o j¹ tym bardziejstosowaæ, ¿e by³a ona odpowiednikiem liczby 6 /tyle samo liter by³o w s³owie Jesous/.Wiele tak ujêtych liter wawznajduje siê na œcianych ossuariów Jerozolimy, Nazaretu, oraz steli grobowej z Kerak.Jezus jako dawca ¿ycia symbolizowany jest w ró¿ny sposób.Najpierw jako ten, który jest Ÿród³em wody o¿ywiaj¹cej.Tutaju¿ywano ró¿nego rodzaju linii faluj¹cej, która mia³a przedstawiaæ wodê, b¹dŸ to tê, która wyp³ywa³a u krzy¿a, b¹dŸ te¿ woderwaniu od niego.Symbolem ¿ycia danego przez Jezusa jest te¿ zwi¹zane z wod¹ drzewo.Raz takie drzewo o bardzoprostej formie jest znakiem radoœci raju, innym razem znakiem chrztu.W póŸniejszym czasie po³¹czono na lampkachpaliwnych drzewo razem z krzy¿em.Czasami ³¹czono je z greckim P.Chrystus jako œwiat³o ¿ycia oznaczany jest greckimi s³owami fos tj.œwiat³o.Czasami ³¹czy siê z nim s³owo zoe, tj.¿ycie; obydwa s³owa krzy¿uj¹ siê tak, ¿e litera o jest wspóln¹ dla obu.Symbolem Chrystusa oœwiecaj¹cego by³ równie¿siedmioramienny albo piêcioramienny œwiecznik, który dzisiaj jest wy³¹cznie znakiem ¿ydowskim /œw.Ireneusz/.Za tym, ¿eznaku tego u¿ywali równie¿ ¿ydochrzeœcijanie œwiadczy choæby kamieñ grobowy niejakiego Calveriusa, gdzie obok œwiecznikaspotkaæ mo¿na inne symbole chrzeœcijañskie /zmartwychwstanie £azarza, rybê, monogram Konstantyna/.Istnieje jeszczewiele innych symboli Chrystusa, takich jak brama, drabina.Istniej¹ te¿ symbole Chrystusa Zbawiciela.Do tych ostatnichnale¿y rysunek go³êbicy - wi¹zany zazwyczaj z Duchem œw.nios¹cym czasami ga³¹zkê oliwn¹.Ptaka, który wróci³ po potopiebêd¹c znakiem ocalenia, powi¹zano go z Chrystusem nios¹cym pokój.Greskie s³owo peristera, tj.go³êbica tworzy tê sam¹sumê 801/80 + 5 + 100 10 + 200 + 300 + 5 + 100 + 1/ co litery alfa i omega, symbolizuj¹ce chrystusa pocz¹tek i koniec.Do symboli Chrystusa Zbawiciela nale¿y te¿ ryba, ichtys, z³o¿ona z tych samych liter co soter, tj.Zbawiciel.Ze wzglêduna najsurowsz¹ formê zakazu przedstawiania wszystkiego co stworzone ¿ydochrzeœcijanie u¿ywali raczej inskrypcji ni¿rysunku ryby.Ossuarium z rysunkiem ryby stanowi na razie wyj¹tek.Mniej zrozumia³ym dzisiaj jest symbol p³uga naoznaczenie zbawczej aktywnoœci Jezusa.Najró¿niejsze formy tego narzêdzia maj¹ uzmys³owiæ prawdê o tym, ¿e Chrystuskultywuje swoje pole, gdzie nie mo¿e wyrosn¹æ ¿adna z³a roœlina, ¿aden chwast.£Ã³dŸ, która kiedyœ ocali³a od œmierciNoego i jego rodzinê sta³a siê równie¿ symbolem zbawczej mocy Chrystusa, a potem Chrystusa i koœcio³a /Nazaret, Gezer/.Moc zbawcz¹ czêsto symbolizowano te¿ znakiem Tau /Ez.9,4/.Pojawia siê on czêsto na pomnikach grobowych /+X/.Czasamisymbolem tego samego jest w¹¿ /lb 28,8-9/ albo modl¹cy siê moj¿esz /Wj.17,8-16/, siekiera /2 Krl 6,7/, albo formyzwi¹zane z krzy¿em, czy to bêdzie krzy¿ personifikowany /tj.z figur¹ Chrystusa, z trójk¹tem zamiast pionowegoramienia/, który ¿yje swoim w³asnym odrêbnym ¿yciem /List Barnaby 12,1/, czy te¿ krzy¿ kosmiczny, tzn.taki, którysymbolizuje zjednoczenie czêœci wszechœwiata a tak¿a jednoœæ nieba i ziemi.Sk³ada siê on albo z wiêkszego pó³kola ima³ego ko³a po³¹czonych razem za pomoc¹ linii /tj.po³¹czenie Plemory i Kenomy, pe³ni i niekompletnoœci/, albo ko³a, wktóre wpisany jest krzy¿.W ten sposób pragnie siê wyraziæ prawdê o tym, ¿e krzy¿ Chrystusa ma moc przenikaniawszystkich krañców ziemi
[ Pobierz całość w formacie PDF ]