[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wyró¿nian¹ przez dzieci Osob¹ jenadal matka (por.ryæ.9).Coraz wyraŸniej jednak reakcjoiemocjonalnym zaczyna towarzyszyæ intelektualna ocena p(stepowania rodziców i innych doros³ych.Dzieci podejmukrytykê, jeszcze na ogó³ subiektywn¹ w os¹dach, zabarwiæna nastrojem chwili, wyznaczonym przez to, czy rodzicspe³niaj¹ oczekiwania ich, czy te¿ nie.Na tej podstawie uœwi;damiaj¹ sobie zalety, choæ mo¿e czêœciej wady swoich rodŸców, formu³uj ¹ j e,, w sobie" — jak niekiedy okreœlaj¹ — a wi^ i ^s^vi¹zki wy- 10-j ^ 10-j) do zadañ 0-J———————————————\ o-^———, -,—.,.vnie¿ jego 56789 56789wiek w latach wiek w latachma teraz • • • przejaw sk³onnoœci do ojcaujmowa³o -——— przejaw sk³onnoœci do matkie wszyst- Ryæ.9.Zarówno starsze dzieci w wieku przedszkolnym (lata 5—6), jala doraŸ- dzieci na pocz¹tku m³odszego wieku szkolnego (lata 7—9) w najwy¿szy n-¹ jeszcze procencie przypadków wyra¿aj¹ swoj¹ mi³oœæ do matki.Szczególnie u dziewczat u schy³ku wieku przedszkolnego osoba matki staje siê bardziej znacz¹cpomocy emocjonalnie ni¿ osoba ojca (wg E.B.Hurlock, 1956)sob¹ jest•eakcjom jemnych kontaktów dostrzegany przez dzieci.W tej dziedzi:ena po- nie intuicjê zastêpuje poznawanie faktów, wnioski pochodz¹dejmuj¹ ce z obserwacji zdarzeñ i ich naiwnej, ale niekiedy bardzcharwio- wra¿liwej i trafnej interpretacji.Równie wa¿na emocjonalnierodzice dla dzieci w liczniejszych rodzinach jest taka sama wnikliwe: uœwia- i podejrzliwa obserwacja zachowania siê rodziców w stosunkii rodzi- do rodzeñstwa.Tu najwa¿niejsze bywa pytanie: Czy ojcieca wiêc i matka tak samo odnosz¹ siê do rodzeñstwa, jak do obserwuChcia- j¹cego ich dziecka? Faworyzowanie, wyró¿nianie lub te¿ lekcewa¿enie i odepchniêcie kogokolwiek w rodzinie to przyczy>¹ sto- na gwa³townych reakcji emocjonalnych.Ponadto Ÿróde³ przeh wza- ¿yæ emocjonalnych w tym okresie nale¿y szukaæ w wiêkszynr13rozmiarze ni¿ poprzednio w interakcjach ³¹cz¹cych lub dzie-l¹cych dziecko i jego rodzeñstwo.Oczywista, ¿e wspomniane trzy podstawowe grupy Ÿróde³uczuæ w rodzinie: rodzice — dziecko, rodzice w stosunkachwzajemnych oraz dziecko — rodzeñstwo wzajemnie siê wa-runkuj¹ i wp³ywaj¹ na sposób oddzia³ywania.Zdarzyæ siê naprzyk³ad mo¿e, ¿e solidarne wspó³dzia³anie dziecka z rodzeñ-stwem w agresji skierowanej ku któremuœ z rodziców wynikaz faworyzowania jednego z dzieci oraz z pojawiaj¹cego sigw rezultacie poczucia krzywdy i odepchniêcia u pozosta³ych.Drugie œrodowisko spoœród podstawowych dla omawianegookresu rozwojowego stanowi szko³a.Jest ono w swojej spo-³ecznej i organizacyjnej strukturze d³a dziecka w klasie I bar-dzo z³o¿one i przy niewystarczaj¹cym przygotowaniu do udzia-³u w jego ¿yciu zawiera niejedno trudne zadanie do rozwi¹za-nia.Dlatego u wielu dzieci wystêpuj¹ napiêcia emocjonalne(nie zawsze od razu zauwa¿one przez opiekunów w domui w szkole), zanim nast¹pi mo¿liwie pe³ne przystosowanie donowego jeszcze œrodowiska.Do tych nie³atwych sytuacji dlapocz¹tkuj¹cego ucznia nale¿y zaliczyæ przede wszystkim wej-œcie w spo³ecznoœæ klasy — a nastêpnie szko³y — wypra-cowanie sobie w niej w³aœciwego miejsca, w³¹czenie siê w ak-tywnoœæ grupy formalnej, jak¹ jest klasa, i do którejœ z ma³ychgrup nieformalnych, tworz¹cych siê w niej,To miejsce dziecka w spo³ecznoœci klasowej staje siê ade-kwatne i wychowawczo korzystne, gdy pozwala na aktywnoœæzaspokajaj¹c¹ cztery g³Ã³wne potrzeby: aktywnoœci, bez-pieczeñstwa, afiliacji i uznania spo³ecznego.Jak siê oka¿ez dalszych naszych rozwa¿añ, ich zaspokojenie jest wzajemnieuzale¿nione od realizowania ka¿dej z nich i niekiedy nie mo¿naosobno mówiæ o satysfakcji, któr¹ daje zadoœæuczynienie jed-nej bez równoczesnego uwzglêdnienia pozosta³ych trzech.Teren, na którym te potrzeby ujawniaj¹ swoje istnienie i dzia-134³anie, stanowi w równym stopniu aktywnoœæ ucznia \v ¿yciuspo³ecznym klasy i szko³y, jak i jego udzia³ w procesie dydak-tycznym.W obu przypadkach rola kierownictwa i opieki na-uczyciela-wychowawcy staje siê decyduj¹ca
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plniewolnicy.xlx.pl