[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dlatego g³upimi pannami nie mog¹ byæ Ÿli ludzie, lecz chrzeœcijanie, poniewa¿ postêpuj¹ jako tacy, nawet jeœli s¹ g³upimi.By w³aœciwie zrozumieæ tê przypowieœæ, musimy dostrzec jej cel i zakres.Scena ukazuj¹ca ró¿nice miêdzy odpowiednio i nieodpowiednio przygotowanymi pannami, wychodz¹cymi na spotkanie oblubieñca powracaj¹cego w krajach Wschodu ze sw¹ oblubienic¹, przedstawia dwie klasy chrzeœcijan w czasie koñca, odpowiednio i nieodpowiednio przygotowane do wyjœcia na spotkanie z Panem w Jego drugim adwencie.Historia z Mat.25: 1-12 czêsto ma swe wype³nienie w krajach orientalnych.Dlatego Jezus wykorzysta³ to czêste wydarzenie do zobrazowania tego, co bêdzie mia³o miejsce w czasie koñca, jak dowodzi tego s³owo "wtedy", od którego rozpoczyna siê ta przypowieœæ; odnosi siê ono do czasu wydarzeñ z Mat.24:13-51, dowodz¹c, ¿e wype³nienie siê tej przypowieœci bêdzie mia³o miejsce w czasie tych wydarzeñ, które wype³niaj¹ siê w czasie koñca.Na podstawie u¿ywania przez Daniela wyra¿enia "czas koñca", jako maj¹cego swój pocz¹tek w czasie powrotu Napoleona z Egiptu w roku 1799 (Dan.11:29,30,40), rozumiemy, ¿e jako okres czasu trwa on od 1799 a¿ do ustanowienia Królestwa Mesjasza (Dan.12:1).W tym czasie zatem powinniœmy spodziewaæ siê ruchu, w którym chrzeœcijanie w duchu swych umys³Ã³w wyjd¹ na spotkanie z Panem w Jego drugim adwencie.Takie wychodzenie mia³o swój pocz¹tek w ruchu Millera w 1829 roku i z ró¿nych punktów widzenia trwa do dzisiaj.Wierzymy, ¿e m¹dre panny reprezentuj¹ tych, którzy byli ca³kowicie wierni, którzy rozumieli i postêpowali zgodnie z prawd¹ na czasie; natomiast g³upie reprezentuj¹ chrzeœcijan obci¹¿onych tym œwiatem, którzy nie rozumiej¹ prawdy na czasie.Lampy czy te¿ pochodnie reprezentuj¹ Bibliê, któr¹ posiadaj¹ obydwie te klasy (Ps.119:105).Oliwa reprezentuje Œwiêtego Ducha zrozumienia (Ps.23:5; 45:8; 133:2; Iz.61:1; 11:2; Dz.Ap.10:38; 2 Kor.1:21,22).Naczynia reprezentuj¹ w³adze ich umys³u i serce (2 Kor.4:6,7), gdzie zamieszkuje b¹dŸ nie zamieszkuje duch zrozumienia.Ró¿nica miêdzy tymi dwoma klasami, która sprawi³a, ¿e jedne panny s¹ m¹dre, a drugie g³upie, nie polega³a na tym, ¿e jedne mia³y Bibliê (lampy), a drugie nie (poniewa¿ mia³y je obydwie klasy).Ró¿nica polega³a na tym, ¿e jedne posiada³y Œwiêtego Ducha zrozumienia (oliwê) w swych w³adzach umys³u i w sercu, a drugie nie.Ró¿nica ta jest wynikiem faktu, i¿ m¹dre posiada³y œwiat³o na czasie dziêki swej wiêkszej wiernoœci, natomiast tym drugim œwiat³o zosta³o odebrane z powodu niewystarczaj¹cej wiernoœci.Chocia¿ chrzeœcijanie pocz¹wszy od 1829 roku coraz bardziej wychodzili na spotkanie z Panem, Pan nie przyby³ w roku 1844, czego siê spodziewali.OpóŸni³ On Swe przybycie, jak wskazuje na to przypowieœæ (w.5).W wyniku rozczarowania z roku 1844 w pewnym stopniu stracili oni zainteresowanie i gorliwoœæ dla drugiego adwentu ("zdrzema³y siê i posnê³y").Rozumiemy, ¿e okrzyk "Oto Oblubieniec!" (orygina³ grecki pomija s³owo "idzie", co czyni¹ te¿ póŸniejsze angielskie t³umaczenia) rozpocz¹³ siê wkrótce po 1874 roku, w okresie (o pó³nocy), w którym Jego obecnoœæ by³a powszechnie niezrozumiana co do jej celu, czasu i sposobu.Od tego czasu w wyniku studiowania i zrozumienia poselstwa "Oto Oblubieniec", drug¹ obecnoœæ Pana uznaje stale rosn¹ca liczba poœwiêconych chrzeœcijan.Od tego czasu Biblia jest analizowana, co prowadzi do usuwania poprzednich b³êdów na temat celu, sposobu i czasu powrotu naszego Pana ("i oporz¹dzi³y lampy swoje").Zgodnie z opisem, miêdzy pannami wyst¹pi³a pewna ró¿nica (w.8,9).Te, które w swych umys³owych zdolnoœciach i sercu nie posiada³y ducha zrozumienia, stwierdzi³y, ¿e ich Biblie stawa³y siê coraz ciemniejsze ("nasze lampy gasn¹"), podczas gdy pozosta³e znajdowa³y w swych Bibliach coraz wiêcej œwiat³a.Te, które nie rozumia³y, chcia³y, by Œwiêty Duch zrozumienia zosta³ im udzielony przez innych; nie mo¿e byæ on jednak przekazany od osoby do osoby; musi byæ zdobyty, "kupiony" na rynku doœwiadczeñ przez œwi¹tobliwe ¿ycie, s³u¿bê zapieraj¹c¹ samego siebie i cierpienia podobne do Chrystusowych (w.9).Gdyby m¹dre usi³owa³y przekazaæ tego ducha niezgodnie z t¹ zasad¹, pope³ni³yby b³¹d i sprawi³yby, ¿e ich w³asny zapas ducha zrozumienia zmniejszy³by siê do tego stopnia, ¿e nie wystarczy³by do uzyskania b³ogos³awieñstw Pana w przywilejach Królestwa (w.9), co pokazane jest przez wesele, do którego nie wpuszczano nikogo bez zapalonej lampy.Dowodzi to, ¿e bez prawdziwego zrozumienia Biblii nikt pod koniec wieku nie mo¿e wejœæ do Królestwa."I ZAMKNIÊTO DRZWI"W drugim przyjœciu naszego Pana s¹ ró¿ne etapy: parousia, epiphaneia, czyli inaczej apokalupsis oraz basileia, czyli Królestwo.Etap paruzji zawiera siê w wyra¿eniu wersetu 6 "Oto oblubieniec", tzn.patrzcie na Niego - uznajcie Go jako obecnego; etap epifanii wydaje siê byæ myœl¹ wersetu 10: "A gdy odesz³y kupowaæ, przyszed³ Oblubieniec; a te, które by³y gotowe, wesz³y z nim na wesele; i zamkniêto drzwi".Zwracamy uwagê na odniesienie do "drzwi" w tym wersecie.Wyra¿enie to jest u¿ywane w Piœmie Œwiêtym w co najmniej trzech znaczeniach, z których dwa - jak wierzymy - maj¹ zastosowanie w tym tekœcie: (a) Jest ono u¿ywane w znaczeniu wejœcia do poœwiêcenia i sp³odzenia z Ducha dla celów wysokiego powo³ania.W tym znaczeniu jest ono zobrazowane wchodzeniem przez bramê na w¹sk¹ œcie¿kê (Mat.7:13,14).Jak wspomnieliœmy powy¿ej, aby m¹dre i g³upie panny by³y pannami, musz¹ byæ poœwiêcone, sp³odzone z Ducha.Tak wiêc "drzwi" nie mog¹ w tej przypowieœci oznaczaæ wejœcia do poœwiêcenia i sp³odzenia z Ducha, poniewa¿ wszystkie panny wesz³y do tego stanu.(b) Jest ono u¿ywane w znaczeniu wchodzenia do cierpieñ z Chrystusem w celu g³oszenia poselstwa ¿niwa na czasie (Jana 9:4).W tym znaczeniu by³y one otworzone a¿ do rozpoczêcia siê fazy epifanii.M¹dre panny skorzysta³y z przywileju wejœcia, lecz g³upie nie.Gdy nasta³a noc (czas ucisku), wed³ug Jana 9:4 nie by³o ju¿ mo¿liwoœci wchodzenia, wykonywania pracy ¿êcia.Inni usi³owali wchodziæ póŸniej, lecz nie mogli.Dlatego "drzwi" w tej przypowieœci mog¹ oznaczaæ zamkniêcie przywileju cierpienia z Chrystusem w celu g³oszenia poselstwa ¿niwa na czasie.(c) U¿ywane jest ono do zobrazowania wchodzenia do ostatecznej chwa³y Królestwa, Boskiej natury i wspó³dziedzictwa z Chrystusem, co dotyczy wy³¹cznie Cia³a Chrystusowego, Koœcio³a w chwale.Gdy - jak wspomnieliœmy wy¿ej - g³upie panny odesz³y kupiæ olej (ducha zrozumienia), przyszed³ Oblubieniec i te, które by³y gotowe, wesz³y wraz z Nim na wesele: drzwi w tym trzecim znaczeniu zosta³y zamkniête, poniewa¿ to w³aœnie w fazie epifanii nastêpuje wyzwolenie ostatnich cz³onków Oblubienicy (1 Kor.3:13,14; 4:5; Mal.3:2,3; Kol.3:4; 1 Tes.4:17).Zaraz po tym, gdy ostatni z nich wszed³ do przywilejów Królestwa, tzn.do Boskiej natury i wspó³dziedzictwa z Chrystusem, dla tej klasy na zawsze zamknê³y siê drzwi wejœcia do tych chwalebnych przywilejów.Inni, nie znajduj¹cy siê wewn¹trz, nigdy tam nie wejd¹, tj.nigdy nie dost¹pi¹ Boskiej natury ani wspó³dziedzictwa z Chrystusem, co zawiera siê we wchodzeniu przez te drzwi w tym trzecim znaczeniu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]