[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.oprawyfunction selecturl(s) {var gourl = s.options[s.selectedIndex].value; window.top.location.href = gourl;}#divDymek {position: absolute;visibility: hidden;}#tabDymek {background-color: blue;color: beige;font-size: 8pt;font-family: Tahoma, Verdana, sans-serif;}OPRAWYOprawa książki, zewnętrzna osłona książki składająca się z grzbietu i sztywnych okładzin pokrytych odpowiednio dobranym materiałem.Początki dziejów oprawy książki związane są z powstaniem formy kodeksu.Książki średniowieczne, zwłaszcza liturgiczne, miały cenne okładziny wykonane techniką złotniczą.Zwykle oprawy klasztorne wykonane z drewna obciągniętego skórą lub pergaminem, czasem zaopatrywano je też w łańcuchy i okucia.Do najstarszych zachowanych okazów należą oprawy koptyjskie (koptyjska sztuka) z ornamentami tłoczonymi gorącym stemplem.Szybki rozwój introligatorstwa nastąpił wraz z rozpowszechnieniem książki drukowanej.Pod koniec XV w.dla przyspieszenia oprawy zaczęto stosować zamiast desek - karton.W okresie renesansu pod wpływem islamu zmieniły się motywy zdobnicze na oprawach, pojawiły się złocenia, wzory supełkowe, sznurowe, arabeski, maureski.Od XVI w.głównym ośrodkiem oprawiania książek stała się Francja dzięki pracom rzemieślnikówkrólewskich.W okresie tym zaczęto zastępować skórę cielęcą i świńską delikatniejszą skórą kozią.Z Francją związany jest rozwój opraw rokokowych (tzw.styl koronkowy).W Anglii w XVIII w.wykształcił się styl klasycystyczny, a następnie empire.XIX w.przyniósł szerokie stosowanie ornamentów zdobniczych wzorowanych na architekturze gotyckiej (gotyk).Mechanizacja oprawy książki przypada na przełom XIX i XX w., kiedy to jednocześnie nastąpił upadek sztuki oprawiania książek.Mimo to do dzisiaj istnieją pracownie, gdzie oprawia się książki wg dawnych wzorów i technik.Rodzaje oprawOprawa a la fanfareOprawa a la fanfare tworzona w latach 1565- 1635.Obwjmuje całą powierzchnię oprawy.Ujęta jest najczęściej w obramujące złote linijki.Ornamenty zwykle były tłoczone złotem.Pole środkowe jest zwykle owalnym medalionem.W tak utworzone ramy wkomponowane są motywy kwiatowe, spirale z nawleczonymi na ich skręty drobnymi listeczkami różnego kształtu.Oprawa sakwowaOprawa sakwowa była powszechna od XIV do XVI wieku.Materiałem powlekającym była skóra, aksamit i jedwab.Przedłużał się on u dolnego brzegu książki w duży płat lużno zwisający.W razia potrzeby można było płat sfałdować i związać.Noszono je tak przytroczone do pasa.Oprawa koronkowaOprawa koronkowa posiadała wąską koroneczkę wytłaczaną złotem.Obramowywała ona bordiurę od zewnętrznej strony.Do wykonywania takiej oprawy używano drobnych tłoków, punktowych lub konturowych, których tematem były drobne gałązki z listkami, miniaturowe kwiaty, gwiazdki.Pole zwierciadła było zazwyczaj puste lub z umieszczonym tam herbem właściciela.Oprawa mozaikowaOprawa mozaikowa używana była najczęściej na oprawach skórzanych.Stosowało się tej oprawy w dwojaki sposób.Nakładało się w określone miejsce cieniutki kawałek skóry na podstawowe tło, albo wprowadzano i ściśle dopasowywano barwny kawałek skóry w kontury tła, skąd skóręuprzednio usunięto.Przeważają tu motywy plecionkowe, chińskie.Oprawa klejnotowaOprawa klejnotowa inaczej zwana luksusową, ołtarzową stosowana była do drogocennych rękopisów liturgicznych.Najstarszą oprawę tego typu zdobi krzyż wysadzany drogimi kamieniami, motyw spotykany później w innych wariantach.Tutaj mamy wszystkie techniki złotnicze.Stosowano tu też kość słoniową, które pokrywały okładkę całkowicie lubczęściowo.Obramowania były ze złota.Oprawa haftowanaOprawa haftowana na jedwabiu lub aksamicie była wytworem dziewcząt.Starsze hafty są płaskie, o motywach ornamentacyjnych z herbami i emblematami, natomiast późniejsze są wypukłe, wyobrażające portrety, postacie.często książki oprawiano w gobeliny.To tylko ramka.Strona gówna:
[ Pobierz całość w formacie PDF ]