[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Koncepcja twórczych ograniczeñ zak³adacelowe ustalanie pewnych ram w nieograniczonym Wszechœwiecie po to, by tworzyæwarunki do zdobywania okreœlonych doœwiadczeñ.Na przyk³ad, œwiat naszychdzia³añ na planie materialnym jest arbitralnie ograniczony zakresem naszychnaturalnych mo¿liwoœci percepcyjnych, odpowiadaj¹cych okreœlonymczêstotliwoœciom, które jesteœmy w stanie zobaczyæ, us³yszeæ, wyczuæ dotykiem,których doœwiadczamy jako odleg³oœci i czasu, by wymieniæ te najwa¿niejsze.Nale¿y jeszcze dodaæ to wszystko, co potrafimy wykonaæ za pomoc¹ narzêdzimechanicznych, a tak¿e nasze zdolnoœci psychiczne.Bez tych pozornychograniczeñ nie moglibyœmy doœwiadczaæ rzeczywistoœci trójwymiarowej.Je¿elijednak za³o¿ymy, ¿e Wszechœwiat jest nieskoñczony, to nie ma ¿adnego logicznegopowodu, dla którego nie mia³yby, na przyk³ad, istnieæ inne istoty, równierealne z ich punktu widzenia, jak realnymi my sami wydaje-nry siê sobie, a zdolnewidzieæ zakres ultrafioletu, s³yszeæ dŸwiêki o bardzo wysokichczêstotliwoœciach i doœwiadczaæ dotyku w zakresie fal radiowych.My natomiastgotowi jesteœmy traktowaæ takie wra¿enia jako zak³Ã³cenia.Tak wiêc postrzegany przez nasmaterialny Wszechœwiat mo¿e byæ rezultatem dokonanego przez Boga lub przeznasz¹ w³asn¹ Wy¿sz¹ JaŸñ twórczego wyboru ograniczaj¹cych czynników,umo¿liwiaj¹cych nam doœwiadczanie ¿ycia na Ziemi.Rozwa¿my to zagadnienie w bardziejpraktycznym aspekcie.¯ycie jest jak gra w warcaby (je¿eli mo¿e ono byæ misk¹czereœni, to równie¿ mo¿e byæ gr¹ w warcaby).Plansza do tej gry, symbolizuj¹caplan materialny, zawiera szeœædziesi¹t cztery pola, z których po³owa jestczarna, a po³owa - bia³a.W grze uczestnicz¹ dwadzieœcia cztery pionki, podwanaœcie w ka¿dym kolorze.Pocz¹tkowo nasze warcaby ustawione s¹ po jednejstronie planszy, a warcaby przeciwnika stoj¹ po drugiej strome.Zgodnie zzasadami gry, mo¿emy posuwaæ siê w kierunku strony przeciwnika, zbijaæ jegopionki po ich przeskoczeniu, a gdy dotrzemy do przeciwnej strony planszy,zdobywamy „damkê", która daje nam swobodê poruszania siê w dowolnymkierunku.Ale w rzeczywistoœci nie istnieje nic, co mog³oby powstrzymaæ Ciebieod poruszania siê w dowolny sposób po ca³ej planszy ju¿ na pocz¹tku gry, odzabrania dowolnego pionka przeciwnika w dowolnym momencie, czy od zrzuceniawszystkiego na pod³ogê, by przeciwnik nie móg³ wykonaæ ¿adnego ruchu.Mo¿esz tozrobiæ w ka¿dej chwili, lecz nie bêdzie to ju¿ gra w warcaby.W ka¿dej grzezasady s¹ graniczeniami, stworzonymi po to, by mo¿na by³o j¹ prowadziæ.W takiw³aœnie sposób szaman patrzy na ¿ycie.Jednak gra szamana polega na u¿ywaniutej samej planszy, ale zmienianiu jej zasad i pionków tak, by mo¿na by³o graænie tylko w warcaby, ale i w szachy, dziêki czemu rozszerzaj¹ siê mo¿liwoœcizdobywania ró¿nych doœwiadczeñ w ramach tego samego wymiaru.Twórczeograniczenia umo¿liwiaj¹ nam doskonalenie naszych zdolnoœci tworzenia przezskupienie uwagi na pewnym zakresie doœwiadczania i na interpretacji zdarzeñ.Nawet w obwarowanej ograniczeniami grze w szachy ludzki umys³ nie przejawi³jeszcze wszystkich swoich mo¿liwoœci.Z kolei pojêcie ograniczeñprzefiltrowanych jest tu u¿ywane dla okreœlenia ograniczaj¹cych czynnikównarzuconych nam nasze idee i przekonania, które hamuj¹ kreatywnoœæ, zamiast j¹pobudzaæ.S¹ wœród nich takie, które powoduj¹ bezradnoœæ i bezsilnoœæ lub te¿popychaj¹ nas do zemsty i okrucieñstwa.Mia³em ostatnio kontakt z osob¹,przejawiaj¹c¹ pe³n¹ bezradnoœci wœciek³oœæ na œwiat za to, ¿e jest onprzepe³niony bólem i cierpieniem.Rozmawia³em z ni¹ o tym w miejscu pe³nymmi³oœci, pokoju i harmonii.Problem tej osoby polega³ na tym, ¿e na skutekokreœlonego systemu przekonañ odfiltro-wane zosta³y wszelkie pozytywnedoœwiadczenia, a w pamiêci pozostawa³y tylko te, które zwi¹zane by³y zcierpieniem, tote¿ nie mog³a ona sobie z nim poradziæ.Przefiltrowaneograniczenia powoduj¹ skupianie uwagi na czymœ bez potencjalnych mo¿liwoœcipozytywnego dzia³ania.Wniosek dodatkowy: Wszystko jest ze sob¹ po³¹czoneW wielu tradycjach szamañskichza³o¿enie, ¿e wszystko jest ze sob¹ po³¹czone, jest symbolizowane przezpajêczynê.Szaman jest paj¹kiem, który tka swoj¹ pajêczynê (pajêczynê ¿ycia) wrozumnym œnie z subtelnych nici, wychodz¹cych z poziomu wewnêtrznego.Pajêczynasymbolizuje nie tylko œnienie ¿ycia, lecz równie¿ wzajemne powi¹zania w jegoobrêbie.Ka¿da sfera naszej egzystencji jest powi¹zana z ka¿d¹ inn¹ jej sfer¹,a to, co ma wp³yw na jedn¹ z nich, wp³ywa jednoczeœnie na wszystkie pozosta³e, chocia¿w ró¿nym stopniu.Pojedyncza myœl nacechowana mi³oœci¹ lub nienawiœci¹ wywierawp³yw na ca³y Wszechœwiat, ale z ca³¹ pewnoœci¹ jej oddzia³ywanie na cia³oosoby, od której pochodzi³a, bêdzie silniejszy ni¿ na jak¹œ odleg³¹ gwiazdê ipodobnie mucha czy liœæ odkszta³c¹ bardziej tê czêœæ pajêczyny, którejbezpoœrednio dotkn¹ ni¿ inne jej czêœci, choæ drgnie ona ca³a.Mimo, ¿epajêczyna jest tradycyjn¹ metafor¹ powszechnie stosowan¹ do wyjaœnieniarzeczywistych powi¹zañ metafizycznych, ³¹cz¹cych wszystko, dla niektórych ludzibardziej zrozumia³e mo¿e byæ porównanie ich z polami elektromagnetycznymi,które istniej¹ wœród nieskoñczonego mnóstwa innych pól.Zak³adaj¹c istnienietakich wzajemnych po³¹czeñ, mo¿emy wyjaœniæ mo¿liwoœæ dzia³ania na odleg³oœæ,którym pos³uguj¹ siê szamani w wielu rodzajach uzdrowieñ i w wywieraniu wp³ywuna œrodowisko.Wniosek dodatkowy: Wszystko jest mo¿liweSkoro nie istniej¹ ¿adneograniczenia, to nasuwa siê oczywisty wniosek, ¿e mo¿liwe jest wszystko.Znaszej strony wymagana jest jedynie wiara, wynikaj¹ca z pierwszej zasadyszamañskiej.Poniewa¿ jednak nikt z nas nie jest we Wszechœwiecie sam, stopieñ,w jakim jesteœmy w stanie dzieliæ siê pewnymi informacjami z innymi ludŸmi, zale¿y od ich przekonañ
[ Pobierz całość w formacie PDF ]