[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Niemniej jednak nie nastêpuje ¿adna nag³a zmiana, gdy¿ nie ma tu k¹ta, lecz nadal jest krzywizna tego samego ko³a – œciœle odpowiadaj¹ca momentowi afelium w obiegu planety po jej orbicie.Jest to prawdziwy punkt zwrotny w tym krótkim ³uku ewolucji, chocia¿ wcale dla nas niewidoczny.W staro¿ytnym indyjskim planie ¿ycia by³ on okreœlany jako koniec okresu ¿ycia grihasty, czyli “gospodarza domu" w obrêbie ziemskiej egzystencji cz³owieka.Wed³ug tego staro¿ytnego systemu cz³owiek jest przez pierwszych dwadzieœcia jeden lat swojego ¿ycia wychowywany, nastêpne dwadzieœcia jeden lat spêdza na spe³nianiu swego obowi¹zku jako gospodarz i g³owa rodziny.Potem jednak, po osi¹gniêciu œrodka ¿ycia, ca³kiem siê wyrzeka œwiatowych trosk, oddaje swój dom i maj¹tek w rêce syna i wycofuje siê z ¿on¹ do pobliskiej ma³ej chaty, gdzie w ci¹gu dalszych dwudziestu jeden lat odpoczywa i oddaje siê uduchowionym rozmowom i medytacji.PóŸniej, jeœli tego zapragnie, nastêpuje czwarty okres ca³kowitego odosobnienia i kontemplacji w d¿ungli.W ca³ym tym ¿yciu œrodkowy moment by³ prawdziwym punktem zwrotnym i jest rzecz¹ oczywist¹, ¿e jest on o wiele wa¿niejszy ni¿ chwila fizycznego narodzenia lub œmierci.Oznacza bowiem kres kierowania energii ego na zewn¹trz oraz przejœcie jakby od wydechu do wdechu.Od tego momentu zaczyna siê sta³e wycofywanie wszystkich si³ cz³owieka, a jego uwaga powinna siê coraz bardziej odwracaæ od czysto ziemskich rzeczy i skupiaæ na sprawach wy¿szych sfer.Na podstawie tych rozwa¿añ nie podobna nie dostrzec, jak bardzo niedostosowane do prawdziwego postêpu s¹ warunki wspó³czesnego europejskiego ¿ycia.Na tym ³uku ewolucji moment, w którym cz³owiek porzuca cia³o fizyczne, nie ma szczególnego znaczenia; nie jest on w istocie rzeczy tak wa¿ny, jak nastêpna zmiana, mianowicie œmieræ w sferze astralnej i narodzenie w œwiecie niebiañskim, czyli inaczej mówi¹c przesuniêcie siê jego œwiadomoœci ze sfery astralnej do mentalnej w procesie zapomnianego ju¿ sta³ego wycofywania siê.Jak wspomnieliœmy w rozdziale XIII, ca³a droga zstêpowania w materiê nazywa siê w Indiach pravritti marga, dos³ownie œcie¿ka poszukiwania lub wyjœcia; nivritti marga jest œcie¿k¹ powrotu, wycofywania, wyrzeczenia.Terminy te maj¹ znaczenie wzglêdne i mo¿na je stosowaæ do ca³ego okresu ewolucji ego, jak i do indywidualnej inkarnacji okreœlonej osobowoœci.Na pravritti marga, na której znajduje siê ogromna wiêkszoœæ ludzi, pragnienia s¹ niezbêdne i po¿yteczne, gdy¿ stanowi¹ motyw pobudzaj¹cy cz³owieka do dzia³ania.Na nivritti marga pragnienie musi zanikaæ.To, co by³o pragnieniem na pravritti marga, staje siê wol¹ na nivritti marga; podobnie myœl ¿ywa, zmienna i lotna staje siê rozumem; praca, aktywnoœæ, niespokojne dzia³anie staje siê z kolei ofiar¹, a jego wi¹¿¹ca si³a zostaje przez to z³amana
[ Pobierz całość w formacie PDF ]