[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Trzeci zadotyczy zupenie innego zagadnienia, mianowicie - mwi o po-jednaniu.W sowach tych Jezus wzywa do pojednania przestrze-gajc, aby nastpio w por.Jako przykad podaje, e gdy zwanie-ni dopuszcz do sprawy sdowej, to po zapadniciu wyroku nie mamoliwoci pojednania.Katolicka nauka o czycu agodzi i zmniejsza ostro odpo-wiedzialnoci za ycie doczesne, ukazujc moliwo ocalenia i pomierci.Tymczasem Sowo boe obcia cakowit odpowiedzial-noci czowieka w doczesnoci.Nie pozwala tej odpowiedzialno-ci dzieli.Jezus powiedzia to jasno w podobiestwie o bogaczui azarzu: ".midzy nami a wami rozciga si wielka przepa,aby ci, ktrzy chc std do was przej, nie mogli, ani te stamtddo nas nie mogli si przeprawi" (uk.16~61.Nauka o czycu wyrasta z katolickiego zaoenia, e czowiekmusi sam sobie zasuy na zbawienie, co jest sprzeczne z Pismemw.i pomniejsza chwa Jezusa.Przeciwko mszom zadusznym, ofiarom na rzecz Kocioa,majcym przynie ulg duszom w czycu, wyranie mwi Pismow."Albowiem jedn ofiar uczyni na zawsze doskonaymi tych,ktrzy s uwiceni (.).A grzechw ich i nieprawoci ich niewspomn wicej.Gdzie za jest ich odpuszczenie, tam nie ma juofiary za grzech" (Hebr.10,14-18).Luter powiedzia, e naszym "czycem" jest krzy JezusaChrystusa."Kto wierzy w Syna, ma ywot wieczny" (Jan 3,36).Koci Ewangelicki odrzuca nauk o czycu jako drogZakonu a nie Ewangelii.Rwnie wspczesny teolog katolicki Ratzinger gosi, eczycem jest dla chrzecijanina Chrystus.Oba Kocioy nauczaj o sdzie ostatecznym oczekujcymczowieka."Postanowiono ludziom raz umrze, a potem (bdzie)sd" (Hebr.9,27).Myl o sdzie czy si z odpowiedzialnociza ycie."Albowiem my wszyscy stan musimy przed sdemChrystusowym, aby kady odebra zapat za uczynki swoje,dokonane w ciele, dobre czy ze" /II Kor.5,10; por.I Kor.3,9-15).Koci Ewangelicki naucza, i Chrystus bdzie wtedy oceniaowoce wiary (Jan 15,5; Mat.25,31-40; 19,27) lub zniszczy"suche drzewo", na ktrym nie ma owocw (Jan 15,6; Mat.25,41-46).Natomiast Koci Rzymskokatolicki widzi w sdziemoment, gdy czowiek przedstawi swe zasugi, przyniesie zado-uczynienie i spotka si z uznaniem, nagrod lub bdzie odrzucony.Pieko jest zerwaniem Boga z czowiekiem, usuniciem czowiekaze spoecznoci z Bogiem.Nadziej wszystkich chrzecijan jest objawienie si KrlestwaBoego w chwale, pokoju, radoci i Duchu witym.Jest to nie-materialna rzeczYwisto, w ktrej uczestnicz wierzcy w Chrys-tusa."Albowiem Krlestwo Boe to nie pokarm i napj, lecz spra-wiedliwo i pokj, i rado w Duchu witym" (Rzym.14,17).wiat przeminie.Pismo w.mwi: "Przemija bowiem ksztattego wiata" l I Kor.7,31 ), gdy obecna jego posta skaonagrzechem i podlega mierci.Zakocz si jego historyczne dzieje.Gdy Chrystus objawi si w chwale, ulegnie Mu wszelka mocsprzeciwiajca si Bogu (II Tes.5,8).Pan ostatecznie zniweczymier /I Kor.15,26I.Wiara w objawienie si Krlestwa Boego w chwale czy siz nadzieja zmartwychwstania.Wskrzeszenie bdzie powszechne.Bdzie to godzina, gdy "umarli usysz gos Syna Boego" IJan5,251 Ci, ktrzy nie s Chrystusowi "bd znalezieni nagimi(II Kor.5,3I, zwizani za wiar z Panem bd przyobleczeniw ;,ciao duchowe, niebiaskie" II Kor.15,44I, przybior obraz,niebiaskiego czowieka".Za t chwil tskni wszelkie stwo-rzenieChocia obraz rzeczy ostatecznych znamy tylko w oglnYchzarysach i wiele spraw pozostaje tajemnic, zwraca si ku nimnadzieja wszystkich chrzecijan.Biblia jest ksig zbawienia.Rozpoczyna si od nakrelonegow prostych zarysach obrazu stworzenia wiata i czowieka, prze-chodzi do upadku w grzech, przedstawia obietnice i dzieje zba-wienia i koczy si na dokonaniu dziea zbawienia, ukazujcobraz nowej ziemi i nowego nieba otwarty, nakrelony tylkow oglnych zarysach
[ Pobierz całość w formacie PDF ]