[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.b) instytucjonalne ad b) "stosowanie 2 Ikar, t³umaczenie,przyk³ad rodzi-ców" itp.c) odpowiednie metody ad c) "mi³oœæ do- 3mowa, atmosferawychowawcza, ³a-godnoœæ" itp.Nr Treœæ pytania Kategoria odpowiedzi Wsk'iznik `'`'`'I~ Sym Pytania.inslrukc.l;i" I,mld) uczuciowe nd d) "koledzy, l otoczenie, podwurko, kontakty zc z³ym œrodowiskiem"e) œrodowiskowe ad e) "religia, 5 cechy wrodzone,metafiPytania zamkniête (skategoryzowane)19 Wiek? a) brak danych 0b) 18-25 lat 1c) 25-35 lal 2d) 35-50 lat 3e) powy¿ej 5012 Czy zdaniem a) brak danych 0Pana(i) b) zdecydowanie tak 1wspó³praca c) raczej tak 2szko³y i domu d) raczej nie 3jest konieczna e) ca³kowicie zbêdna 4i po¿yteczna t) trudno mi powiedzieæ 5Pos³uguj¹c siê tak opracowanym kluczem, oznaczamy wybranymi symbolami ka¿de pytanie wywiadu: na marginesie stawiamy jeden symbo³ lub wiêcej w zale¿noœci otl tego, ile kategorii mieœci siê w odpowiedzi respondenta.Np.przy odpowiedzi na pytanie 8: "dobry przyk³ad w domu i trzymaæ dziecko z daleka od z³ego towarzystwa" na marginesie postawimy 2 i 4.Nale¿y tu wyjaœniæ, ¿e zwyczajowo i z pewnych technicznych wzglêdów (nanoszenie danych na karty perforacyjne) brak odpowiedzi oznacza siê symbolem 0, a "nie dotyczy", tzn.gdy odpowiedŸ na wczeœniejsze pytanie wy³¹cza nastêpne pytania oznacza siê symbolem N.Iloœæ kategorii jest ograniczona struktur¹ karty perforacyjnej, na której jest 10 kolumn.Dlatego klucz ogranicza siê na ogó³ do 10 symboli, plus 0, N i ewentualnie inny symbol literowy, na którym jest jeszcze miejsce na karcie.Nie zawsze kodyfikacja jest konieczna.W przypadku badañ ma³ej grupy mo¿na pomin¹æ ten etap i przyst¹piæ wprost do zliczania odpowie208 2D9dzi na przygotowanych tablicach.Podobnie mo¿na post¹piæ, jeœli technika badawcza, któr¹ siê pos³ugujemy, jest w pe³ni standaryzowana.Kiedy zatem kodyfikacja jest potrzebna? "OdpowiedŸ zale¿y od trzech czynników - pisz¹ wspomniani autorzy - 1.liczby respondentów lub Ÿróde³ informacji, 2.liczby pytañ, 3.liczby i stopnia z³o¿onoœci planowanych operacji statystycznych".Ostatni punkt dotyczy w badaniach œrodowiskowych g³Ã³wnie opracowywania korelacji, czyli statystycznego przedstawienia zale¿noœci miêdzy zjawiskami i cechami w badanych uk³adach.Wspomnia³em ju¿ wy¿ej o zasadach klasyfikowania danych.Chcê jeszcze raz powróciæ do tej materii w sposób ju¿ bardziej szczegó³owy.Otó¿ ustalenie kategorii odpowiedzi jest pewnego rodzaju potwierdzeniem antycypowanej klasyfikacji okreœlonego zagadnienia w pierwotnych etapach badañ.Mniej lub wiêcej dok³adnie przewidywaliœmy okreœlone typy odpowiedzi na postawione zagadnienie.Obecnie rzeczywiste dane b¹dŸ tylko potwierdzaj¹ nasze antypacje, b¹dŸ modyfikuj¹ je.Antycypacja ta jest wynikiem naszych oczekiwañ wobec badañ, wobec materia³u badawczego, jest za³o¿eniem przypuszczalnych odpowiedzi na postawiony cel pytañ.Na przyk³ad pytaj¹c o znaczenie wychowawcze zajêæ pozalekcyjnych posiadamy jeszcze przed rozpoczêciem badañ wyobra¿enie prawdopodobnych kategorii odpowiedzi.Mo¿emy oczekiwaæ, ¿e odpowiedzi uk³adaæ siê bêd¹ w kategoriach wp³ywów dodatnich i ujemnych, a rozbiciem na organizacjê czasu (dodatni¹ i ujemn¹), wp³ywu na naukê (te¿ dodatnich i ujemnego) oraz wp³ywów wychowawczych (równie¿ dodatnich i ujemnych).Mo¿na oczekiwaæ, ¿e rzeczywisty materia³ nie zniweczy ca³kowicie tych oczekiwañ.Do w³aœciwego u³o¿enia kodu konieczne jest jednak uwa¿ne przestudiowanie odpowiedzi na ka¿de otwarte pytanie.To dopiero daje podstawê do opracowania klasyfikacji odpowiedzi (kategorii odpowiedzi) i wyznaczenia wskaŸników cech pozwalaj¹cych na zaklasyfikowanie odpowiedzi do w³aœciwych kategorii.Oznaczenie kategorii symbolami (najczêœciej cyframi) i naniesienie ich na kwestionariusze to ju¿ czynnoœci mechaniczne, aczkolwiek wymagaj¹ce uwagi.10.3.Arkusze zbiorcze oraz podstawowe operacje statystyczneKiedy ju¿ uporz¹dkowaliœmy materia³ badawczy i dokonaliœmy kodyfikacji odpowiedzi, mo¿emy przyst¹piæ do nastêpnego etapu pracy, któr¹ jest ujêcie danych w kategorie iloœciowe.W badaniach pedagogicznychstatystyka s³u¿y do liczbowego wyra¿ania zale¿noœci miêdzy zjawiskami, stopnia natê¿enia pewnych tendencji, wielkoœci badanych cech i innych pojêæ charakteryzuj¹cych badan¹ zbiorowoœæ lub zjawisko.Ujmowanie wymienionych pojêæ w kategorie iloœciowe ma na celu ³atwiejsze operowanie uzyskanymi danymi, mo¿noœæ wzajemnego porównywania danych oraz wyszukiwania miêdzy nimi zwi¹zków.Pierwsz¹ czynnoœci¹ jest przeniesienie symboli cyfrowych z kwestionariuszy na odpowiednie karty lub arkusze zbiorcze.Robi siê to dla u³atwienia wszelkich obliczeñ, które wymaga³yby ogromnego wysi³ku i czasu, gdyby potrzebne dane wyszukiwaæ za ka¿dym razem w wielostronicowych kwestionariuszach.Przy badaniach wielkich populacji oraz przy zamiarach pos³u¿enia siê w badaniach obliczeniami maszynowymi, u¿ywamy tzw.kart kodyfikacyjnych.Jest to kartonik dwustronnie podzielony na kratki oznaczone kolejnymi numerami.Numery te odpowiadaj¹ numerom pytañ a w kratki wpisujemy symbole z marginesów kwestionariusza
[ Pobierz całość w formacie PDF ]