[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Izolacja od rzeczywistoœci.KIERUNKI ARTYSTYCZNEUkszta³towa³y siê onewe Francji, ale oddzia³ywa³y na literaturê innych pañstw.NaturalizmJego twórc¹ by³ Emil Zola.Utwory jego nawi¹zywa³y do komediiludzkiej Balzaka.Zalecenia teoretyczne naturalizmu zawar³ on wprzedmowie do utworu pt.“TeresaRaquin”:lbiologizmlla) uto¿samianiespo³eczeñstwa z organizmem ¿ywej istotyb) pojmowanie cz³owiekajako cz¹stki natury, cz³owiek zdeterminowany jest przez prawa naturyc) pojmowanie¿ycia jako wiecznej walki o bytllpostawa uczonego ibadacza, który wiernie odzwierciedla ¿ycie odebranezmys³ami, wiernoœæ szczegó³Ã³wllmaksymalnyobiektywizm, bez w³asnych ocen odautorskich, autorrejestruje i pokazujellbrak tematów tabu, zakazanych, wszystkopowinno znajdowaæ odzwierciedlenie w sztucelNaturalizmubezw³asnowolnia cz³owieka poprzez prawa natury.“Germinal” (narodziny œwiadomoœci spo³ecznej).ImpresjonizmNajpe³niej wyra¿onyzosta³ w malarstwie.Nazwa francuska od tytu³u obrazu Moneta “Wschód s³oñca.Impresja”.Inni przedstawiciele to Manet, Renoir, Cezanne.W Polsce byli to g³Ã³wnie Wyczó³kowski,Fa³at, Pankiewicz, Boznañska.Zerwa³ on z pierwszeñstwemtematów historycznych.Centrum zainteresowania by³ pejza¿.Zmiany ze wzglêdu na œwiat³o - wra¿enie.Malowanoportety i postacie na tle natury.Cechy:lszkicowoœæobrazu, rozmycielluwra¿liwienie nabarwê zmieniaj¹c¹ siê z oœwietleniemlldba³oœæ oukazanie wp³ywu œwiat³a na obraz barw i przedmiotówllgra œwiate³ icienialSpecyficzna technika malowania - plamy barw.Wliteraturze charakterystyczna kompozycja:lzestawienieluŸnych scen czy obrazów.llzmieniaj¹cy siêpejza¿, dynamizm przyrodyllgar œwiate³ wopisachlluchwycenieniepowtarzalnych chwili, wra¿eñ towarzysz¹cychlSymbolizmBy³ wykorzystywanyg³Ã³wnie w plastyce.G³oszono, ¿e dzie³o artystyczne ma ukazywaæproblemy duchowe cz³owieka.Te sfery ludzkich problemównierozwi¹zywalnych drog¹ intelektualn¹.Nawi¹zanie dointuizmu.Tematem by³a abstrakcja, niepoznane, tajemnicze.Œrodek artystyczny to symbol (przedmiot, sytuacja, obraz, którypoza naturalnym znaczeniem kry³ metaforyczny sens).Elementy wmalarstwie np.Obraz Malczewskiegopt: ”Œmieræ”.By³ on zafascynowany œmierci¹.Œmieræ - personifikacja,animizacja, wieloznacznoœæ, alegoria
[ Pobierz całość w formacie PDF ]