[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tomasz PaszkiewiczArtyku³ powsta³ w oparciu o materia³y firmy Omion, tel {0-22} 645-78-80, www.omron.com.plNota katalogowa dotycz¹ca czujników E.3MC jest dostêpna w Iniernecie; hiip;// o e iwcs.om ron.c om fs iores/om ro n/im ag es/ NewlmagesfPdffD04E3MGl099.pdf oraz na p³ycie CD-EP2/2001B w katalogu \Omron.Elektronika Praktyczna 2/2001135AUTOMATYKA^^^™ czêœæ 3 aplikacjach i³owychJednym z atutów ProfiBusa jest jego otwartoœæ co oznacza, ¿e w jednym systemie komunikacyjnym mo¿na ³¹czyæ ze sob¹ urz¹dzenia o ró¿nych funkcjach, architekturze, wymaganym sposobie obs³ugi przez Mastera, a tak¿e ró¿nych szybkoœciach transmisji danych.Pierwotnie w ProfiBusie miano implementowaæ auto ad ap tacy jny system komunikacyjny (koncepcyjnie zbli¿ony do Plug&Play stosowanego we wspó³czesnych PC), który obligowa³ sterownik Master do rozpoznawania urz¹dzeñ z którymi siê komunikowa³ i odpowiednie do ich wymagañ dostosowanie parametrów transmisji.Poprawna implementacja systemu au-toadaptacyjnego wymaga wbudowania w sterownik potê¿nego systemu operacyjnego do zarz¹dzania komunikacj¹, dodatkowo nie jest mo¿liwe stworzenie systemu ca³kowicie uniwersalnego.Poniewa¿ wraz z poszerzaniem obszarów stosowania ProfiBusa zwiêksza siê liczba urz¹dzeñ wykorzystuj¹cych ten interfejs, poszerza siê tak¿e obszar aplikacji na rejony trudne do uwzglêdnieniakilka lat temu, twórcy standardu opracowali bardzo uniwersalny opis urz¹dzeñ wykorzystywanych w zarz¹dzanym poprzez ProfiBus systemie sterowania, oparty na elektronicznych notach katalogowych.Ka¿de urz¹dzenie wyposa¿one w interfejs ProfiBus jest przez swojego producenta wyposa¿ane w elektroniczn¹ kartê katalogow¹ (w postaci pliku GSD, fragment przyk³adowego przedstawiamy na list.1), w której s¹ opisane w³aœciwoœci wbudowanego interfejsu ProfiBus, adresy wewnêtrznych portów dostêpnych poprzez ProfiBus oraz relacje pomiêdzy urz¹dzeniami.Wykorzystanie mechanizmu elektronicznej konfiguracji systemu tworzy architekturê widoczn¹ na rys.8.W pliku GSD zawarto tak¿e numer identyfikacyjny urz¹dzenia, który jest jego niepowtarzalnym symbolem nadawanym przez komitet standaryzacyjny ProfiBus.Ka¿de urz¹dzenie Slave musi byæ wyposa¿one w swój numer identyfikacyjny, poniewa¿ jest on wykorzystywany jako sygnatura podczas ka¿dej transmisji danych.Kd nfl q wfltof¦yatamuduiyc³i z oplittn un¹dnrt (plH ¦touwuiyc³i w antMntoW ostatnie/ czêœci ekspresowego wprowadzeniaw œwiat ProfiBusaprzedstawiamy sposóbkonfiguracji systemusterowania, oparty naelektronicznych notachkatalogowych GSD.SIEMENSi List.1.Zawartoœæ (fragmenty) przyk³adowego pliku GSD.G3D File for the EM 277 PROFIBIJ3-DP with a DPC31MLFB ; 6ES7 277-0AA20-0KA0 DATÊ ; 07-Qct-199905-Jan-2000 modified#Profibus_DP;General parametersG3D_Reyision = 1Vendor_Name = "3iemens"Model_Name = "EM 277PROFIBIJ3-DP"Reyision = "VI.00"Ident_Number = 0x0S9DProtocol_Ident = 03tation_Type = 0FM3_supp = 0Hardware_Release = "1.00"3oftware_Release = "1.00"9.6_supp = 119.2_supp = 1{.MaxTsdr_6M = 450MaxTsdr_12M = $&&Redundancy = 0Repeater_Ctrl_3ig = 2 24V_Pins = 2Bitmap_Deyice="EM_277_N" Bitmap_3F="EM_277_3" i; 3laye-3peciflcation; QrderNumber="6E37 277-0AA20-0XA0" Penphery = "3IMATIC 35" 3laye_Family=10&TdF&3IMATIC Implementation_Type = "DPC31" Freeze_Mode_supp = 13ync_Mode_supp = 13et_3laye_ñdd_3upp = 0 ñuto_Baud_supp = 1Min_3laye_Interyall = 1 Fail_3afe = 0¦Max_Diag_Data_Len = &Rys.8.Do tworzenia, edycji i walidacji plików GSD komitet ProfiBus przygotowa³ udostêpniany bezp³atnie edytor (rys.9), który nie ma co prawda wbudowanego kreatora plików, ale dziêki do³¹czeniu do niego kilku przyk³adów, ustandaryzowanej i dobrze udokumentowanej strukturze plików GSD oraz doskona³ej diagnostyce b³êdów samodzielna modyfikacja, czy te¿ napisanie dri-vera dla urz¹dzenia nie jest zadaniem zbyt trudnym.138•iElektronika Praktyczna 2/2001AUTOMATYKARys.9.Przysz³oœciowe rozwi¹zaniaOtwartoœæ koncepcji ProfiBusa pozwala na jego szybkie nad¹¿anie za zmieniaj¹cym siê rynkiem, dziêki czemu od pewnego czasu oferowane s¹ systemy sterowania zdalnie dostêpne poprzez Internet, mo¿liwa jest tak¿e integracja ProfiBusa z sieciami lokalnymi opartymi na Ethernecie.Zauwa¿alny jest przysz³oœciowy trend stopniowego zastêpowania ró¿norodnych sieci lokalnych i wynikaj¹cego z ich architektury buforowanego dostêpu do zasobów sterowania, sieciami opartymi na doskonale sprawdzonym protokole TCP/IP (rys.10).Planowane jest tak¿e objêcie standaryzacj¹ sterowanie modu³ami napêdowymi, które zostan¹ objête osobn¹ specyfikacj¹klasy, podobnie do sterowników, cyfrowych i analogowych modu³Ã³w I/O.Ma to na celu zagwarantowanie reakcji modu³u zarz¹dzaj¹cego prac¹ systemu w czasie bliskim rzeczywistemu (czas oczekiwania na reakcjê sterownika poni¿ej 2ms].Kolejnym planowanym uzupe³nieniem dotychczasowej specyfikacji jest globalna synchronizacja lokalnych zegarów za pomoc¹ telegramów cyklicznie rozsy³anych przez Mastera systemu.Zapewni to wspó³bie¿noœc lokalnych procesów bez koniecznoœci tworzenia zaawansowanych procedur programowych.Ostatnim ci¹gle wdra¿anym uzupe³nieniem standardu jest zapewnienie bezpoœredniej, cyklicznej komunikacji pomiêdzy modu³ami Slave.Konstrukcja interfejsów w modu³ach Slave potrafi¹cych pracowaæ w ten sposób jest w pe³ni kompatybilna z dotychczasowymi standardami, dziêki czemu w jednym segmencie sieci mog¹ pracowaæ modu³y „nowe" i „stare".Piotr Zbyslñskl, AVT plotr.zbyslnskl@ep.com.plEdytor plików GSD jest dostêpny w Intern ecie pod adresem hiip:/ /www.profi-bus.conildownloadslgsdedii.exe oraz na p³ycie CD-EP2/2001B w katalogu.\Profibus.Biblioteka plików GSD jest dostêpna pod adresem http://www.profibus.com/ gsd /in d ex.h tml.HhwnetTCPflPMM2>PraflBu m ttfHMli z TCP/1 PRys.10
[ Pobierz całość w formacie PDF ]