[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Czasem medytacja mo¿e siê mniej udaæ z powodu dzia³ania nieuchwytnych wp³ywówastralnych i mentalnych.Niektórzy twierdz¹ równie¿, ¿e w pewnych porach dnia wp³ywy planetarne s¹ korzystniejszeni¿ w innych.Tak na przyk³ad pewien astrolog powiedzia³, ¿e gdy Jowisz pozostajew pewnym aspekcie Ksiê¿yca, powoduje to rozszerzenie siê eterycznej atmosferyi zapewnia wiêksze powodzenie w medytacji.Niektóre znów aspekty Saturna zagêszczaj¹atmosferê eteryczn¹, utrudniaj¹c przez to medytacjê.Opisany przez nas zwiêŸle system medytacji ma na celu rozwój duchowy, umys³owyi moralny oraz opanowanie umys³u i uczuæ.Nie zmierza on do rozwoju zdolnoœcipsychicznych "z do³u w górê", ale mo¿e przynieœæ jako naturalny skutek pewn¹formê intuicyjnego psychizmu u osób o szczególnie wra¿liwej strukturze psychicznej.Wyrazi siê to we wzmo¿onej wra¿liwoœci na wp³yw ludzi lub miejsc, w przypominaniusobie fragmentów wspomnieñ ze œwiata astralnego w postaci snów, w wiêkszej podatnoœcina bezpoœrednie impulsy p³yn¹ce od ego, w zdolnoœci rozpoznawania wp³ywu Mistrzai osób rozwiniêtych duchowo itd.Nastêpstwem medytacji bywa oœwiecenie (iluminacja), które mo¿e byæ trojakiegorodzaju:1.Przez intensywne i staranne rozmyœlanie nad jakimœ zagadnieniem cz³owieksam dochodzi do jego rozwi¹zania.2.Mo¿na uzyskaæ oœwiecenie od wy¿szego "ja" i poznaæ to, co o tym zagadnieniumyœli ego w swym w³asnym œwiecie.3.Je¿eli cz³owiek jest wysoko rozwiniêty, mo¿e wejœæ w kontakt z Mistrzamilub dewami.Tylko w pierwszym wypadku wnioski jego mog¹ byæ zniekszta³cone pod wp³ywemw³asnych myœlokszta³tów; natomiast wy¿sze "ja", tak samo jak Mistrz lub dewa,potrafi¹ wznieœæ siê ponad nie.Nasze osi¹gniêcia w czasie medytacji zale¿¹ od tego, co robimy przez ca³y dzieñ.Je¿eli na przyk³ad ulegamy przes¹dom, nie potrafimy uchroniæ siê od nich tak¿ew czasie medytacji.Medytacja fizyczna s³u¿y naturalnie æwiczeniu ni¿szych cia³, a nie ego.Podczasmedytacji ego traktuje osobowoœæ na ogó³ tak, jak i kiedy indziej, a zazwyczajodnosi siê do niej nieco pogardliwie.Jeœli ego jest rozwiniête, medytuje na w³asnym poziomie, ale medytacja ta niekoniecznieodbywa siê w tym samym czasie, co medytacja osobowoœci.Medytacja jest jednym ze sposobów nabycia umiejêtnoœci opuszczania cia³a fizycznegow pe³ni œwiadomoœci.Gdy œwiadomoœæ zostanie wprowadzona w stan niezachwianejsta³oœci i skupienia, uwaga stopniowo wycofuje siê ze œwiata zewnêtrznego iz cia³a fizycznego; zmys³y pozostaj¹ w stanie spokoju,podczas gdy umys³ ¿yjeintensywnie; ca³a jego energia skupia siê wewn¹trz i gotowa jest do rzutu kunajwy¿szemu szczytowi myœli, do którego umys³ potrafi wzlecieæ.Kiedy umys³mocnym, lecz spokojnym wysi³kiem woli jest ju¿ zdolny stosunkowo ³atwo utrzymaæsiê w tym stanie, mo¿e nastêpnie spróbowaæ rzuciæ siê poza ten najwy¿szy dostêpnymu w fizycznej œwiadomoœci punkt i w tym wysi³ku wznieœæ siê do poziomu wy¿szejœwiadomoœci, zjednoczyæ siê z ni¹ i uwolniæ od cia³a.Gdy siê to stanie, cz³owieknie doznaje ani wra¿enia snu, ani utraty œwiadomoœci; znajduje siê poza swymcia³em i czuje siê tak, jakby siê pozby³ ciê¿kiego skafandra, a nie straci³sam siebie.Istniej¹ jeszcze inne sposoby uwolnienia siê od cia³a, na przyk³ad przez nag³yporyw samooddania lub pobo¿noœci, a tak¿e przez u¿ycie specjalnych metod wskazanychprzez Mistrza uczniom.Cz³owiek w ka¿dej chwili ma mo¿noœæ powrotu do swego cia³a, mo¿e te¿ w tychwarunkach utrwaliæ w mózgu fizycznym pamiêæ doœwiadczeñ prze¿ytych podczas przebywaniapoza cia³em fizycznym.Prawdziwa medytacja oznacza powa¿ny wysi³ek, a nie uczucie b³ogostanu, rodz¹cegosiê ze stanu pó³snu lub wygody cia³a, tote¿ nie ma nic wspólnego z mediumiczn¹biernoœci¹ i jest czymœ ca³kowicie od niej ró¿nym.Nie ma ¿adnej sprzecznoœci pomiêdzy zaleceniem otwarcia siê na wp³ywy duchaa zachowaniem pozytywnej postawy.Pozytywny wysi³ek jest niezbêdny na wstêpie;podnosi on œwiadomoœæ na wy¿szy poziom, tak i¿ si³y wy¿szego rzêdu mog¹ dzia³aæw dó³.Wtedy dopiero i tylko wtedy mo¿na bezpiecznie porzuciæ wszelki wysi³ekd¹¿enia wzwy¿, pogr¹¿aj¹c siê w osi¹gniêtym stanie spokoju.Zdanie: otworzyæsiê na wp³ywy duchowe nale¿y rozumieæ w³aœnie jako zalecenie zachowaniapostawy g³êbokiej ciszy na wysokim poziomie duchowym
[ Pobierz całość w formacie PDF ]