[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Owocno ycia czowieka zaley nie tylko od tego, co on robi, ale jak on to robi i okrela si stopniem, w jakim odkry samego siebie, Samo tylko wymawianie sów i poleganie na ich sile lub na wibracyjnym dziaaniu nigdy nie pomoe czowiekowi sta si mistrzem.Sowa maj tylko tyle siy, ile si jej znajduje w wiadomoci mówicego, ograniczonej przez jego umysowo.Moc ich jest gbia pojmowania, stopie wiadomoci, stojcej poza nimi.To nie sowa stwarzaj wiadomo i nie sowa lecz ciao lub zmieniaj sprawy.Jest to sprawa obudzonego pojmowania, które wytwarza sowa i pociga za sob zewntrzny czyn, a sowo lub czyn maj moc, tylko do rozmiaru wewntrznego przebudzenia.Wynikiem mówienia lub dziaania z pobudek zewntrznych jest nie tylko stan hipnozy czy umysu, lecz take poczucie, i s dwa przeciwstawiajce si sobie umysy.Przy dziaaniu wydaje si to dzieli umys na wiele oddzielnych czynów.Umys jest jednoci i porusza si jako jedno, a to, co si wydaje dualizmem umysu, jest tylko podwójnoci nagromadzonych idei Jedno nagromadzenie wyroso z wrae zewntrznych, a drugie ma pocztek w naturalnym stanie umysu takim, jakim on dziaa od pocztku.Umys zostaje cakowicie zjednoczony i zharmonizowany przez odrzucenie wszelkich myli czy impulsów, nie pochodzcych z najwewntrzniejszej natury czowieka.To oczyszcza cay strumie wiadomoci i czyni czowieka wolnym do mylenia i dziaania, tak jak powinien myle i dziaa w doskonaej harmonii z Umysem Uniwersalnym.To jest sama istota mistrzostwa.Mówienie i ycie w tej jednoci, bez uczucia rozdzielenia jest najwikszym darem czowieka, gdy wtedy dano mu "zdrowy umys", jak mówi Pismo wite.Innymi sowy zacz on byt w doskonalej jednoci ze swym ródem, sta si zdrowy, cakowity, a Jezus powiedzia, e czowiek musi wróci do tego stanu zdrowia umysu."Zostacie w Jerozolimie, a wity Cakowity Duch zejdzie na was", czyli, a powrócicie do tego stanu jednoci z Umysem Powszechnym.Duch jest Przyczyn, a gdy czowiek wraca do Przyczyny, do swego róda staje si cakowitym i zdrowym.Nie jest on tylko zdrowy umysem, ale zdrowy ciaem i sprawy jego staj si zdrowe, gdy caa jego istota jest jednoczona z t wielk Jedni, która jest istotn natur wszystkich rzeczy.Jest to zdrowie, czyli jedno wszystkich rzeczy ze swym ródem.Zdrowie, czyli jedno nie moe znaczy nic innego ni cakowito.Nie moe si to odnosi do adnej jednostki, czy czci caoci: musi to dotyczy jednoci caoci.Wszystko jest centrum jednoci, czyli orodkiem, w którym jedno wszystkich rzeczy musi by zachowana i przejawiona.Umiejscowi lub oddziela jaki fakt, to to samo, co wyuska go zupenie z jego natury i straci jego znaczenie.Gdy Chrystus powiedzia: "Te i jeszcze wiksze rzeczy czyni bdziecie" lub gdy Emil mówi: "Moecie zrobi to równie atwo, jak ja to robi", to mówili oni ze wiadomoci jedynie prawdziwej jednoci zdrowia czowieka, w jego stosunku do caoci i istnienia z caoci.To ycie jednoci jest yciem mistrzów i kady moe y tym yciem, jeeli porzuci sw czno z instytucjami, religiami, rasami i narodami, a przyjmie zwizek z wszechwiatem.Jest to "arka przymierza", która daa Dzieciom Izraela powodzenie, lecz gdy zostaa stracona, nie udao si im uzyska wolnoci z powodu opozycji.Wszelkie rozdzielenie jest tylko spraw hipnozy indywidualnej.Nie mona by naprawd rozczonym z caoci, gdy czowiek stworzony jest na jej onie, jest jej czci i jest taki jak ona.Mio jest wielkim jednoczycielem w wiadomoci czowieka, a utrzymywanie si zawsze w postawie mioci jest posuwaniem si ku jednoci.Jest to jedyny zachowawca zdrowia i sprawnoci.Czowiek nie potrzebuje próbowa kocha kadego, lecz musi wiecznie próbowa utrzyma sw natur w zdrowiu przez wzrost mioci.Gdy natura czowieka rozwija si w mioci, przyjmie on prdzej czy póniej postaw mioci wobec wszystkich ludzi, a przez t postaw nie tylko wniesie siebie samego, lecz wszystkich dookoa siebie do tej samej jedynoci.Nie istniej podziay w obudzonym poczuciu mioci.Nikt nie zdobdzie mistrzostwa czy owiecenia przez podró do Indii lub siedzenie u stóp mistrza.Czowiek uzyskuje mistrzostwo przez wsuchiwanie si w najgbsz sw natur i przez posuszestwo temu, czego si od niej nauczy.Nie ma takiej potrzebnej pomocy, która by nie bya mu dana natychmiast, jeeli tylko czowiek si zwróci w t stron i dziaa z tej rzeczywistoci.Caa potga wszechwiata stoi za kad wysok intencj, za kadym prawdziwym impulsem.Jest to jak zarodek ycia wewntrz ziarna i wszystkie siy przyrody s poruszone, by da peny wyraz wszystkim jego potencjalnociom.To jest sposób mistrzów, a ich nauka zawsze mówi, e macie by wierni jani, e macie wyraa to, co jest wrodzone, prawdziwe, a zewntrznie si staniecie tym, czym wewntrznie pragniecie by.Gdy czowiek powróci do tego motywu ycia, wszystko we wszechwiecie zaczyna porusza si ku niemu, by si przejawi przez niego.Musi on mie nie tylko inteligencj, która by nim kierowaa i moc czynienia tego, co powinno by czynione, ale i substancj, która odywia i podtrzymuje go w dziaaniu.Nie ma adnego braku, jedynie tylko w pojciach hipnotycznych, które zamiy umys czowieka i przesoniy mu rzeczywisto.Ale gdy wraca on do wrodzonej jednoci, gdzie wiadomie otrzymuje wszystko, co wszechwiat zlewa na niego, nie moe istnie aden brak w adnej z faz jego istoty ani w jego sprawach.Teoria kwantów jest podejciem wiedzy do tego podstawowego faktu yciowego i nie ma ani prawdziwej nauki, ani religii, ani struktury spoecznej, ani wreszcie pomylnego ycia poza t niepokonan i nierozwizaln jednoci wszystkich rzeczy.Jest to droga do mistrzostwa ycia mistrzów i w niej jest jedyna prawda ycia.Mona j znale tam, gdzie wanie jestecie, w skrytych miejscach waszej natury wewntrznej.Mistrzowie ucz, e wyzwolenie mona osign tylko w ten, a nie w aden inny sposób.Chrystus mówicy przez Jezusa, wyrazi t sam prawd w sowach: "Nikt nie przyjdzie do Ojca, jeno przeze Mnie".Ten sam Chrystus w was gosi t sam nowin dla was.Jedynym punktem stycznym z boskoci jest bosko w was.Jedyny wasz kontakt z mistrzem dokonuje si przez mistrzostwo w was.Koniec tomu czwartego
[ Pobierz całość w formacie PDF ]