[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Na placachbudowy powinna siê znajdowaæ du¿a iloœæ odpadów.Niewiele ichjednak znaleziono.Genialne wykonawstwo.Rodzi siê równie¿ pytanie,dlaczego nie budowano wówczas w pobli¿u kamienio³omów? Na tenurtuj¹ce mnie pytania nie znajdujê odpowiedzi.Wyt³umaczenie mo¿ebyæ nastêpuj¹ee: byæ mo¿e pozaziemscy przybysze, dysponuj¹cy wyso-ko rozwiniêt¹ technik¹, pomagali w realizacji tego przedsiêwziêcia?Malowid³a naskalne jako forma przekazu informacjiProf.dr Herbert Kuhn z Moguncji napisa³: "Zanim ludzkoœæ wynalaz³aznaki pisarskie, wszystkie swoje myœli, pragnienia i proœby b³agalnekierowane do bóstw utrwala³a plastycznie na ska³ach.Po dziœ dzieñzachowa³y siê tam œlady tej pierwotnej formy rysunkowego przekazu,jak¹ ludzie niegdyœ stosowali".Dalej pisa³: "To, co nas zaskakujei nieustannie zachwyca w tych skalnych obrazach, to przede wszystkimp³ynnoœæ form, pewnoœæ w prowadzeniu linu, przejrzystoœæ plastycz-nego uk³adu, sugestywnoœæ i harmonijne zachowanie proporcji".Zga-dzam siê w ca³ej rozci¹g³oœci z tymi dwoma podstawowymi stwier-dzeniami profesora Kuhna, który w swojej wydanej w 1923 r.ksi¹¿ceDie Kunst der Primitiven jako pierwszy zainteresowa³ siê sztuk¹ ludówpierwotnych.Jednak¿e jego komentarz dotycz¹cy sensu tej plastycznejformy nie znajduje mojej aprobaty.W miêdzyczasie odkryto ju¿ wielerysunków oraz petroglifów, rytów i reliefów pochodz¹cych z epokikamiennej i wykonanych na skalnym pod³o¿u.To w³aœnie u nas,w Europie Œrodkowej, znaleziono rysunki jaskiniowe pochodz¹ce zestarszej epoki kamiennej, tego najdawniejszego okresu historii ludzko-œci, który mia³ swój pocz¹tek pod koniec trzeciorzêdu, kiedy to pojawi³siê cz³owiek, i trwa³ do roku 10 000 p.n.e.Na zboczach œcian skalnychzachowa³y siê kompozycje plastyczne w formie reliefów, pochodz¹ceze starszej epoki kamiennej, natomiast znalezione malowid³a i rytypochodz¹ prawie wy³¹cznie z m³odszego paleolitu.We wschodniejHiszpanii, w Afryce Po³udniowej oraz na Syberii znajduj¹ siê najstarszerysunki naskalne, których rodowód siêga œrodkowej fazy epoki kamien-nej.Znacznie liczniejsze s¹ znaleziska z m³odszego paleolitu, z epokibr¹zu i ¿elaza, ale ieh pochodzenie datuje siê na pierwsze i drugietysi¹clecie p.n.e.Henri Lhote, który przebada³ rysunki naskalneodnalezione na Saharze, wyrazi³ przekonanie, ¿e najstarsze z nichpowsta³y pomiêdzy ósmym i szóstym tysi¹cleciem przed nasz¹ er¹.Wszêdzie te same motywyWprost niewiarygodn¹ iloœæ motywów plastycznych pochodz¹cychz czasów prehistorycznych mo¿na odnaleŸæ w najbardziej niedostêp-nych miejscach: w jaskiniach z epoki lodowcowej i na najwy¿szychgrzbietach górskich, do których dotarcie by³o niezwykle trudne dlacz³owieka.Twórcy z epoki kamiennej rzeŸbili i malowali swoje dzie³ana wszystkich kontynentach.Malowid³a wykonywano - podobniejak dzisiaj - pêdzlem i kolorowym pisakiem.Jako farb u¿ywanominera³Ã³w (ochra, piroluzyt, skaleñ) oraz wêgla drzewnego.Najczêœciejstosowanymi barwami by³a przede wszystkim czerwieñ a nastêpnieczerñ i biel.Natomiast ryty wykuwano lub nacinano narzêdziamiz krzemienia.Zarówno na malowid³ach jak i rytach, niemal zawszei wszêdzie, pojawiaj¹ siê jednakowe motywy: bogowie w aureolach lubhe³mach, odziani w stroje przypominaj¹ce kombinezony wspó³czesnychkosmonautów, wyposa¿eni w nieod³¹czne i charakterystyczne przed-mioty, w których z ³atwoœci¹ mo¿emy rozpoznaæ anteny.Gdyby na terysunki natrafvano sporadycznie i to nawet w miejscach odleg³ych odsiebie o 2000 lub 5000 km, wówczas mo¿na by³oby uznaæ to zaprzypadek i przejœæ nad tym faktem do porz¹dku dziennego bezkomentarza.Jednak identyczne motywy odnajdujemy w znacznychiloœciach na wszystkich kontynentach, oddzielonych od siebie wodamimórz i oceanów, we Francji, W³oszech i Ameryce Pó³nocnej, w po³u-dniowej Rodezji i w Peru, w Chile, Meksyku, Brazylii i Australii, w Rosjii na Saharze.Pilnie i z uwag¹ czytam wszystkie wypowiedzi dotycz¹cesensu i znaczenia tych plastycznych obrazów, jednak¿e ani nie zaspo-kajaj¹ one mojej ciekawoœci, ani nie trafiaj¹ mi do przekonania.Czujêsiê tak, jakbym by³ na lekcji religii, gdzie ka¿e mi siê bezkrytyczniewierzyæ we wszystkie podawane wyjaœnienia zjawisk, które nie s¹przekonywaj¹ce.Trzeba te zjawiska widzieæ i rozumieæ tak, jak zosta³yprzedstawione.Inaczej interpretowaæ ich nie wolno.Dlaczego taktrzeba? Dlaczego nie wolno inaczej? "Nie ulega w¹tpliwoœci, ¿ew Indiach, Europie i Afryce proces rozwoju ró¿norodnych faz dziejówkultury ludzkiej - takich jak paleolit, mezolit i neolit - odbywa³ siêrównolegle", pisa³ Marcel Brion w swojej pracy Die fruhen Kulturender Welt (Dawne kultury œwiata)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]