[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.6.Zasada cyklicznoœcil2 programów telewizyjnych.Zasada ta powinna znaleŸæ szerokie zastosowanie w telewizji ze wzglêdu na jej wartoœci s³u¿ce efektywnoœci oddzia³ywañ wychowawczych telewizji w rodzinie.Powtarzalnoœæ programów telewizyjnych w okreœlonych mniej wiêcej sta³ych interwa³ach czasowych, charakteryzuj¹cych siê pewnymi wspólnymi cechami móbilizuje dzieci do ogl~dania okreœlonych programów.Za pomoc ma³ych odcinków przekazuj¹cych okreœlone treœci wychowawcze, telewizja dzia³a kumulatywnie, na zasadzie dr¿enia, wywo³uj¹c okreœlone zmiany w osobowoœci dziecka.Cyklicznoœæ powoduje, ¿e telewizja w³¹czaj¹c siê w rytm ¿ycia dziecka dzia³a na zasadzie zrutynizowanej ci~g³oœci, dostosowuj¹c siê do rytmów i powtarzalnoœci procesów w ¿yciu dziecka (dnia, tygodnia), emituj¹c nieco odmienne programy na dzieñ powszedni czy œwi~teczny, rano, po po³udniu.Telewizja, uwzglêdniaj¹c t~ drogi potrzeby dziecka, przenikaæ mo¿e do œrodowiska ¿ycia dziecka, do rodziny.Ponadto strukturalizowanie cykli (wed³ug ró¿nych zasad: treœci, formy) daje mo¿liwoœæ zaprezentowania w cyklicznych programach telewizyjnych materia³u w taki sposób, by by³ on na przyk³ad najskuteczniej przyswajany przez dziecko, stosuj¹c zasadê stopniowania trudnoœci, upogl~dowienia, aby w mo¿liwie najszerszym stopniu inspirowa³ dzieci do dzia³ania.Cyklicznoœæ programów mo¿e tak¿e nieœæ pewne zagro¿enia dla rodziny.Otó¿ ciesz¹ce siê bardzo du¿ym zainteresowaniem i chêtnie ogl~dane seriale telewizyjne, szczególnie te ci~gn¹ce siê ta siemcowo, na ogó³ o w~tpliwej wartoœci poznawczej i artystycznej, stwarzaj raczej niepo¿~dan~ i niekorzystni sytuacjê w wychowa niu dziecka.Ogl~dane systematycznie przez ca³e rodziny, koszteml2 Cyklicznoœæ jako cechê programów telewizyjnych omawia w swoich pracach a1 Kumor: W stronê telewizji.Wroc³aw 1988; Radio, telewizja, edukacja.Warszawa 198(.Telewizja.Teoria.Percepcja.Wychowanie.Warszawa 1976.283kontaktów rodzinnych, rekreacji fizycznej, spacerów, zabaw, czytelnictwa ksi~¿ek prowadziæ mog~ do dezintegracji rodziny, do niekorzystnych zmian w ró¿nych sferach osobowoœci dziecka.Nale¿a³oby równie¿ skierowaæ postulat pod adresem emitowanych w nadmiernej iloœci scen grozy, przemocy, okrucieñstwa i to zarówno przez telewizjê krajow¹, jak równie¿ satelitarna publiczni i prywatna kasety video.Oczywiœcie nie jest mo¿liwe ich ca³kowite "wyczyszczenie" z programów, ale o zmniejszenie iloœci i drastycznoœci ukazywanych obrazów w godzinach najwiêkszej ogl~dalnoœci przez dzieci.Konieczne wydaje siê równie¿ informowanie rodziców o skutkach jakie programy te mog~ wywieraæ na dziecko.Rola szko³y w przygotowaniu dzieci do.aktywnegoi selektywnego korzystania z telewizji i innych mass mediówSzeroki zakres zadañ zwi~zanych z przygotowaniem dzieci do odbioru telewizji przypada równie¿ szkole.Istnieje bowiem - jak wskazuje E.Trempa³al3 - realne mo¿liwoœci wspó³dzia³ania dwóch torów edukacji szkolnej i edukacji równoleg³ej (nieszkolnej), w której telewizja i inne mass media zajmuje pozycjê znacz¹c~.Szczególna rola w kszta³towaniu u swoich uczniów okreœlonych cech osobowoœciowych, umo¿liwiaj¹cych im aktywne uczestnictwo w kulturze, w tym równie¿ w odbiorze programów telewizyjnych, przypada nauczycielowi, zw³aszcza jêzyka polskiego.W pracy dydaktyczno - wychowawczej, lekcyjnej i pozalekcyjnej ma on szeroE kie mo¿liwoœci i okazjê uczenia dzieci prawid³owego rozumienia i ~ interpretacji treœci upowszechnianych przez telewizjê: selektywnej, krytycznej, aktywnej percepcji treœci telewizyjnych, rozmawiania z uczniami o oglacdanych przez nich programach.Z jednej wiêc strony "(.) nale¿y wdra¿aæ dzieci i m³odzie¿ do dokonywania przemyœlanego, planowego doboru audycji radiowych, telewizyjnych, czy filmu, z drugiej - uczyæ s³uchania, ogl~dania i rozumienia"'4Realizuj¹c postulat przygotowania uczniów do selektywnego i °krytycznego odbioru telewizji, nale¿a³oby mobilizowaæ ich do po',szukiwania informacji, recenzji (w prasie codziennej, tygodniowej)isSzczegó³ow$ analizê problemów dotycz$cych integracji pracy szko³y z edukacj$ iwnoleg³¹ w aspekcie do§wiadczeñ i propozycji - przedstawia E.Trempa³a w pracy:.ko³a a edukacja równoleg³a (nieszkolna.Pogl¹dy, doœwiadczenia, propozycje.Bydrszcz 1994.i4E_ Trempa³"a:~op.cit.s.121.284o programach telewizyjnych, oceniaj¹cych ich wartoœæ poznawczy, ale tak¿e poprzez stawianie w procesie nauczania ró¿nych pytañ, problemów, mobilizowaæ w ten sposób uczniów do ich rozwi~zywania poprzez aktywny odbiór okreœlonych programów.Przygotowanie uczniów do uczestnictwa w kulturze masowej, w tym równie¿ telewizyjnej, dotyczy: 1~ wprowadzenia uczniów we wspó³czesny problematykê kultury w procesie dydaktycznym, realizuj¹c okreœlone zagadnienia programowe oraz wskazywanie im Ÿróde³ z tego zakresu, 2) kszta³cenie u uczniów umiejêtnoœci selektywnego wyboru treœci do nich docieraj¹cych ró¿nymi kana³ami mass mediów, 3) kszta³cenie umiejêtnoœci aktywnego odbioru, prawid³owej percepcji i recepcji, poznawania, rozumienia i przyswajania odbieranych przez dzieci treœci telewizyjnych i innych mass mediów
[ Pobierz całość w formacie PDF ]