[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tak poszukuj¹c, napotyka wreszcie ksiêgê zwan¹Dobrotolubije, w której dwudziestu piêciu œwiêtych ojców w sposób zrozumia³yprzedstawi³o naukê prawdziwej, rzeczywistej modlitwy serca.Tutaj tajemnicazbawienia i modlitwy zaczyna siê ods³aniaæ i spostrzega on, ¿e modliæ siêprawdziwie oznacza skierowaæ umys³ i pamiêæ ku nieustannemu wspominaniu Boga,chodziæ w Jego obecnoœci, wzbudzaæ w sobie mi³oœæ ku Niemu, wci¹¿ o Nim myœl¹c,i ³¹czyæ imiê Boga z oddechem i biciem serca, zmierzaj¹c ku temu wszystkiemupoprzez wzywanie swymi ustami Najœwiêtszego Imienia Jezusa Chrystusa, alboodmawianie modlitwy Jezusowej w ka¿dym miejscu, o ka¿dym czasie, przy ka¿dymzajêciu, nieustannie.Chocia¿ te jaœniej¹ce prawdy, rozœwietliwszy wiedzêposzukuj¹cego i otworzywszy mu drogê zg³êbiania i osi¹gania modlitwy,przekonaj¹ go o koniecznoœci natychmiastowego przyst¹pienia do wype³niania tychm¹drych pouczeñ, jednak¿e podczas tych swoich prób, dzia³aj¹c co jakiœ czas,nie bêdzie pozbawiony trudnoœci, dopóki doœwiadczony nauczyciel nie odkryjeprzed nim (wed³ug tej samej ksiêgi Dobrotolubija) ca³kowicie tej tajemnicy, ¿etylko czêstoœæ i nieustannoœæ modlitwy (w jakikolwiek sposób by³aby ona napocz¹tku odmawiana) jest jedynym skutecznym sposobem zarówno doskonaleniamodlitwy wewnêtrznej, jak i ratowania duszy: czêstoœæ modlitwy jest podstaw¹,fundamentem utrzymuj¹cym ca³y kr¹g zbawczego dzia³ania, jak to potwierdza œw.Symeon Nowy Teolog: Ten - powiada - kto modli siê nieustannie, z³¹czy³ w tymjednym wszystko, co dobre.Chc¹c zatem przedstawiæ istotê tego odkrycia w ca³ejpe³ni, nauczyciel rozwija myœl w sposób nastêpuj¹cy:Po pierwsze: dla zbawienia duszy potrzebna jestprawdziwa wiara.Mówi Pismo Œwiête: "Bez wiary zaœ nie mo¿na podobaæ siêBogu" (Hbr 11,6).Kto wiary nie ma, bêdzie os¹dzony.Z tego¿ Pisma Œwiêtego wynika, ¿e cz³owiek sam wsobie nie mo¿e wzbudziæ wiary nawet tak ma³ej jak ziarnko gorczycy, bo wiarapochodzi nie od nas, lecz jest darem Boga; wynika te¿, ¿e wiara jako darduchowy dawana jest przez Ducha Œwiêtego.Có¿ zatem czyniæ? Jak pogodziæ potrzebê wiary ucz³owieka z niemo¿noœci¹ wzbudzenia jej w sobie? W Piœmie Œwiêtym ukazany jestprowadz¹cy do tego sposób i przyk³ady: "Proœcie, a bêdzie wam dane"(Mt 7,7).Aposto³owie nie mogli sami wzbudziæ w sobie wiary doskona³ej, aleprosili Jezusa Chrystusa: "Przymnó¿ nam wiary!" (£k 17,5).Otoprzyk³ad pozyskiwania wiary.Widaæ zeñ, ¿e wiarê pozyskuje siê dziêkimodlitwie.Do zbawienia duszy, oprócz prawdziwej wiary,potrzebne s¹ jeszcze dobre czyny - cnoty, poniewa¿ wiara bez uczynków jestmartwa (Jk 2,17), bo dziêki uczynkom, a nie tylko samej wierze cz³owiekdostêpuje usprawiedliwienia: chcesz mieæ ¿ycie wieczne, zachowuj przykazania:"nie bêdziesz zabija³, nie bêdziesz cudzo³o¿y³, nie bêdziesz krad³, niebêdziesz dawa³ fa³szywego œwiadectwa, czcij ojca swego i matkê swoj¹, abliŸniego swego mi³uj jak siebie samego" (Mt 19,18--19).Wszystkie teprzykazania zachowuj ³¹cznie: "Choæby ktoœ przestrzega³ ca³ego Prawa, aprzest¹pi³by jedno tylko przykazanie, ponosi winê za wszystkie", uczy œw.Aposto³ Jakub (Jk 2,10).A œw.Aposto³ Pawe³ ukazuj¹c cz³owiecz¹ bezsilnoœæpowiada, ¿e z uczynków Prawa ¿aden cz³owiek nie mo¿e dost¹piæ usprawiedliwienia(Rz 3,20)."Wiemy przecie¿, ¿e Prawo jest duchowe.A ja jestem cielesny,zaprzedany w niewolê grzechu.(.) ³atwo przychodzi mi chcieæ tego, co dobre,ale wykonaæ nie.Nie czyniê bowiem dobra, którego chcê, ale czyniê to z³o,którego nie chcê (.) umys³em s³u¿ê Prawu Bo¿emu, cia³em zaœ prawugrzechu" (Rz 7,14.18-19.25).W jaki zatem sposób wype³niæ niezbêdne dzie³awynikaj¹ce z Prawa Bo¿ego, jeœli cz³owiek jest bezsilny i nie ma mo¿liwoœciuznania w sobie s³usznoœci przykazañ?Nie ma takiej mo¿liwoœci tylko dopóty, dopóki o ni¹ nieprosi, póki siê o ni¹ nie modli: ".nic nie posiadacie, gdy¿ siê niemodlicie" (Jk 4,2), ukazuje tego przyczynê œw.Aposto³, ale tak¿e samJezus Chrystus mówi: "Beze Mnie nic nie mo¿ecie uczyniæ" (J 15,5c).Ajak dzia³aæ z Nim, poucza: "Wytrwajcie we Mnie, a Ja [bêdê trwa³] w was.(.) Kto trwa we Mnie, a Ja w nim, ten przynosi owoc obfity" (J15,4a.5b).A trwaæ w Nim znaczy nieustannie odczuwaæ Jego obecnoœæ, nieustannieprosiæ w Jego imiê (por.J 15,7).Widaæ i tu, ¿e mo¿liwoœæ pe³nienia dobrychdzie³ zawdziêczamy znowu modlitwie! Przyk³ad tego widzimy u samego Aposto³aPaw³a, który trzykrotnie (por.2 Kor 12,7-8), zgi¹wszy kolana przed BogiemOjcem, modli³ siê o zwyciê¿enie pokusy, by umocni³ Bóg cz³owieka wewnêtrznego
[ Pobierz całość w formacie PDF ]