[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Za aktywnych emisariuszy Antychrysta, których dziaÅ‚anie przybliża królestwa szatana, można uznać m.in.: wspomnianych wczeÅ›niej d’Arżanowa, Ducrota, czarownicÄ™ de la Ralde z Il regno doloroso, Agaj z De profundis, bohaterów Mocnego czÅ‚owieka Przybyszewskiego, Daisy z Wampira Reymonta, BazilissÄ™ Teofanu z W mrokach zÅ‚otego paÅ‚acu, czyli Bazilissa Teofanu, barona de Mangro z Nietoty MiciÅ„skiego.WysÅ‚annicy szatana „skreÅ›lajÄ… swe imiÄ™ z ksiÄ™gi życia, zapisujÄ… je do ksiÄ™gi Å›mierci” (S.Przybyszewski : Synagoga szatana).Dla modernistów postać Antychrysta i atrybuty jego królestwa to wieloznaczne symbole niepokojÄ…cej i kuszÄ…cej rzeczywistoÅ›ci alternatywnej.WystÄ™puje w postaci destrukcjonistów, niszczÄ…cych kulturÄ™ Logosu i Ethosu w imiÄ™ Chaosu i amoralnej Mocy.Antychryst mÅ‚odopolski to „Chrystus bÅ‚ota”.Jego królestwo wypeÅ‚nia wieczne przetwarzanie materii, bezcelowe tworzenie i niszczenie istot.Orgia, sabat, zbrodnia to jedyne Å›lady satanistycznego Pseudo-SÅ‚owa.OtwierajÄ…ce drogÄ™ „w dół”, w bezÅ‚ad materii.W paÅ„stwie szatana panuje tylko jedna zasada : przewartoÅ›ciowanie wszystkich wartoÅ›ci, które sÄ… uÅ›wiÄ™cone przez prawo.MieszkaÅ„cy tego królestwa mogÄ… przekroczyć każde tabu, ryzykujÄ… wchodzÄ…c w ciÄ…gÅ‚ość nieobliczalnych przemian żywioÅ‚u chuci, gdzie „ja” ulega destrukcji, gdzie znika możliwość dziaÅ‚ania w imiÄ™ wartoÅ›ci duchowych i wedÅ‚ug zasad moralnych.Modernistyczne królestwo Antychrysta to paradoksalny obszar nieograniczonej wolnoÅ›ci i absolutnego przymusu.Szatan-Ojciec odstraszaÅ‚ brzydotÄ…, absurdem, nicoÅ›ciÄ….Szatan-Syn kusi niewyczerpalnÄ… energiÄ… materii, instynktów i anarchiÄ… wyobraźni.Antychryst jest mistrzem wyzwolenia, oferuje rozkosz poznania poza granicami piÄ™ciu zmysłów, kusi rozkoszÄ… metafizycznej perwersji, polegajÄ…cej na możliwoÅ›ci zabijania Chrystusa poprzez bluźnierstwo, np.Bazilissa Teofanu.W królestwie Antychrysta rzÄ…dzi zasada „wyparcia dobra”, analogicznie do zasady „wyparcia zÅ‚a” w tradycyjnej kulturze”.Antychryst to odkrycie przewrotnej wartoÅ›ci non-sensu, bluźnierczego kontrtekstu, chaosu, masochistycznego uroku zatracenia.To perwersja otwierajÄ…ca amoralnÄ… perspektywÄ™ bycia-poza kulturÄ….Znaczenie postaci Lucyfera okreÅ›lano najczęściej w konfrontacji z postaciÄ… Chrystusa.Antychryst symbolizuje alternatywÄ™ destrukcyjnÄ… i nihilistycznÄ…, Lucyfer – twórczÄ… (jak Duch ÅšwiÄ™ty).Symbolika Antychrysta przybliża negatywne, zarażone Å›mierciÄ… „królestwo tego Å›wiata”, natomiast symbolika Lucyfera otwiera perspektywÄ™ nieskoÅ„czonego dążenia, ożywionego tÄ™sknotÄ… ku Innemu.Postacie Pseudo-SÅ‚owa dążą do samozniszczenia, do pra-podstawy, do pierwotnej materii, które dla nich sÄ… autentycznÄ… prawdÄ… bycia.Postacie lucyferyczne, jeÅ›li decydujÄ… siÄ™ na samobójstwo, to z powodu braku odzewu ze strony Innego, z powodu zabójczej obojÄ™tnoÅ›ci Å›wiata.Samounicestwienie jest efektem zwÄ…tpienia i poczucia niemocy, a nie jak u Antychrysta, opacznÄ… zasadÄ… bycia.Paradoks osobowoÅ›ci lucyferycznej polega na Å‚Ä…czeniu egotyzmu z potrzebÄ… transcendencji.Lucyfer ustanawia siebie jako przeciw-boskie Centrum i dąży do spotkania Innego, by siebie dopeÅ‚nić.W królestwie Antychrysta ego zostaje zniesione, u Lucyfera przeciwnie, może powiedzieć : „NajwyższÄ… jest rozkoszÄ… : moc, rozblask Å›wiadomoÅ›ci” (L.SzczepaÅ„ski : Hymn).Lucyfer, „wspaniaÅ‚a inteligencja”, jest przenikliwym krytykiem absurdu istnienia, który dla niego wynika z konfliktu miÄ™dzy „tym Å›wiatem”, czyli domenÄ… Pseudo-SÅ‚owa, a sferÄ… kultury, w której pojawiajÄ… siÄ™ etyczne projekty Å‚adu.Lucyfer T.MiciÅ„skiego (W mroku gwiazd, Niedokonany) i J.Kasprowicza (Chrystus, Na Wzgórzu Åšmierci) demaskuje absurd natury i kultury.Antychryst oferuje swoistÄ… peÅ‚niÄ™, Anty-Absolut, który determinuje czÅ‚owieka.Lucyfer opiera siÄ™ tylko na sobie, ale odkrywa, że jest czÄ…stkowy, niepeÅ‚ny, tÄ™skni za dopeÅ‚nieniem.StÄ…d poszukiwanie swojego boskiego brata Chrystusa (T.MiciÅ„ski : Niedokonany), pierwotnej jednoÅ›ci z Bogiem (L.Staff : Anima Lucifera), trwaÅ‚ego i pozytywnego kontaktu z ludźmi (A.Niemojewski : Rokita).Wieczne przekraczanie siebie, dążenie zbliża mit Lucyfera do mitu Fausta, polega to na negacji stagnacji i negacji zÅ‚a – ze zÅ‚em powinno siÄ™ oswajać, poznać je.MÅ‚odopolscy lucyferyÅ›ci wskazywali, że doÅ›wiadczenie zÅ‚a jest wyzwaniem, wzbogaca osobowość, ukazuje wzglÄ™dność wszelkich wartoÅ›ci i symboli.W ten sposób mÅ‚odopolski satanizm braÅ‚ odwet za jednostronność etyki.Lucyfer uosabiaÅ‚ nowy nieteologiczny mit postÄ™pu.On nie posiada swego królestwa, jest bezsubstancjalny, jest ruchem i dążeniem.Bohaterzy lucyferyczni nie zrywajÄ… z tradycjÄ…, ale prowadzÄ… z niÄ… polemiczny dialog, pragnÄ… odnaleźć nowy sens bycia i nowe znaczenie chrzeÅ›cijaÅ„stwa !Antychryst otwieraÅ‚ perspektywÄ™ ku pierwotnemu, Lucyfer to samodynamizujÄ…ca siÄ™ twórczość.Lucyfer to ustanowienie nowego sensu, dyskusja z tradycjÄ…, poszerzenie horyzontów czÅ‚owieka o nowe projekty odrodzenia.To czyn Å‚amiÄ…cy normy, ale utwierdzajÄ…cy jednostkÄ™-jaźń w roli autonomicznego twórcy tworzÄ…cego nowe wzory kultury.Autor: Fteopumpt
[ Pobierz całość w formacie PDF ]