[ Pobierz całość w formacie PDF ]
. Kiedy w niedzielê wielkanocn¹ ksi¹dz prowadzi³ procesjê przez ¿ydowsk¹ dzielnicê Pragi, trafiony zosta³ kamieniem, rzuconym przez ¿ydowskie dziecko.Incydent ten da³ pocz¹tek wymordowaniu trzytysiêcznej tamtejszej gminy.Gdy kilku uratowanych ¯ydów zwróci³o siê do króla Wac³awa o sprawiedliwoœæ, ten oœwiadczy³, ¿e ¯ydzi zas³u¿yli na karê, i sam ukara³ pozosta³ych przy ¿yciu. Wiara w to, ¿e ¯ydzi dokonuj ¹ rytualnych mordów na chrzeœcijanach, powsta³a prawdopodobnie z potrzeby odtworzenia na nowo sceny ukrzy¿owania, a towarzyszy³o jej równie uparcie szerzone w œredniowieczu przekonanie, ¿e ¯ydzi znaj ¹ sekretny obrzêd, za pomoc¹ którego pozbawiaj ¹ hostiê j ej œwiêtej mocy.Na tle symbolicznego spo¿ywania przez chrzeœcijan krwi Zbawiciela - zrodzona zosta³a nowa mitologia krwi. Uwa¿ano, ¿e ¯ydzi porywaj ¹ i torturuj¹ dzieci chrzeœcijañskie i pij¹ich krew dla w³asnych zbrodniczych celów, od sadyzmu i czarów po koniecznoœæ.Szerzono przy tym jeszcze inn¹, równie "rewelacyjn¹" opiniê, jakoby ¯ydzi musieli zasilaæ w³asn¹ krew krwi¹ chrzeœcijan dla uzyskania ludzkiego wygl¹du. Los ¯ydów nie uleg³ poprawie równie¿ w ruchach reformatorskich Koœcio³a. Marcin Luter w pierwszych latach reformatorskiej dzia³alnoœci wspó³czu³ ¯ydom.Pisa³ nawet, ¿e "gdyby sam by³ ¯ydem i musia³ doznawaæ tego, jak obchodz¹ siê z nimi chrzeœcijanie, to wola³by byæ œwini¹".Kiedy ju¿ sta³ siê przywódc¹ nowego Koœcio³a, przemieni³ siê w zawziêtego antysemitê.Nakazywa³ "surowe mi³osierdzie", powtarza³ wszystkie opowieœci, k³amstwa i slogany o ¯ydach.Sam napisa³ co najmniej kilka ostrych pamfletów skierowanych przeciwko ¯ydom, by wspomnieæ choæby takie, jak: "List do dobrego przyjaciela przeciw tym, co obchodz¹ szabat", "O ¯ydach i ich k³amstwach", "Szem Hamforas".Nazywa³ w nich ¯ydów œwiniami, czasem nawet twierdzi³, ¿e s¹ oni "gorsi ni¿ maciory". Kiedy przed Miêdzynarodowym Trybuna³em Wojskowym w Norymberdze zeznania sk³ada³ Julius Streicher, redaktor naczelny ws³awionej hitlerowskiej i antysemickiej gazety "Sturmer", czêsto powo³ywa³ siê na nauki Marcina Lutra, a cytuj¹c jego argumenty, uzasadnia³ hitlerowsk¹ represjê "ostatecznego rozwi¹zania". Wed³ug Lutra: "¯ydzi, którzy od 1400 lat s¹ nasz¹ plag¹, zaraz¹, sprawcami wszelkich nieszczêœæ, to ludzie przywodz¹cy do rozpaczy, przesi¹kniêci z³em, pe³ni jadu, ludzie, którzy pozostaj¹ pod wp³ywem szatana.W sumie mamy w nich najprawdziwsze diab³y".W innym miejscu z kolei pisa³: "Bierzcie siê do ca³owania! Szatan znowu siê wypró¿ni³, znowu nasra³ w portki.Oto prawdziwa œwiêtoœæ, któr¹ ¯ydzi i ci, co za ¯ydów chc¹ uchodziæ, niechaj ca³uj¹, po¿eraj¹, pij¹i obdarzaj¹ czci¹, i niech te¿ szatan po¿era i spija to, co tacy jego uczniowie potrafi¹ z siebie wypluæ, wydaliæ z góry i z do³u.Zebrali siê tu odpowiedni dla siebie goœcie i gospodarze, wszystko jest dobrze ugotowane i przyrz¹dzone.Teraz szatan z angielskim ryjem zajada siê tym, co wychodzi z dolnej i górnej gêby ¯yda". "Mamy tu w Wittenberdze przy farze kamienny pos¹¿ek maciory, pod ni¹ le¿¹ ss¹ce prosiêta i ss¹cy ¯ydzi i za macior¹ stoi rabin, podnosi jej praw¹ nogê, potem swoj¹ lew¹ rêk¹ unosi ogon maciory, pochyla siê i bardzo pilnie wpatruje siê pod jej ogonem w Tal-mud, tak jakby chcia³ tam znaleŸæ i przeczytaæ coœ, co by³oby osobliwe i dobitne.Dlatego w³aœnie Niemcy powiadaj¹c kimœ, kto bez podstawy puszy siê wielk¹ m¹droœci¹: Gdzie on to przeczyta³? Mówi¹c brzydko, w dupie maciory". W 1543 roku Marcin Luter opublikowa³ s³ynny pamflet pt."O ¯ydach i ich k³amstwach" nazywany arsena³em antysemityzmu.Czytamy w nim miêdzy innymi zalecenia, aby "wszystkie synagogi czy szko³y podpalono, a co bêdzie siê Ÿle paliæ, trzeba przysypaæ ziemi¹, i¿by ¿aden cz³owiek nie zobaczy³ ju¿ nigdy choæby jednego kamienia ani popio³u po nich.I niech to siê dzieje na chwa³ê naszego Pana, na chwa³ê chrzeœcijañstwa, aby Bóg wiedzia³, ¿e jesteœmy chrzeœcijanami i ¿e nie œcierpieliœmy i nie pozwoliliœmy, aby otwarcie wypowiadano k³amstwa o jego Synu i o chrzeœcijanach, aby Jego i nas przeklinano i obsypywano bluŸnierstwami.Trzeba tako¿ zniszczyæ, wyburzyæ ich domy.Bo tam czyni¹ oni to samo, co w swoich szko³ach.Niechby za to umieszczono ich wszystkich pod jednym dachem, w jakiejœ stajni, niczym Cyganów.trzeba im odebraæ wszystkie modlitewniki i objaœnienia Talmudu, w których jest tyle ba³wochwalstwa, k³amstw, przekleñstw i bluŸnierczych nauk.Trzeba ich rabinom zagroziæ œmierci¹, jeœli by dalej nauczali.Trzeba im pod groŸb¹ pozbawienia ¿ycia zakazaæ, by wœród nas jawnie chwalili Boga, dziêkowali mu, modlili siê do niego, i by nauczali". Wielu historyków i teologów jest zdania, ¿e silny antyjudaizm nie przetrwa³by epoki œredniowiecza, gdyby nie nauki Marcina Lutra. Katolicy i protestanci od XVI wieku postêpowali z ¯ydami podobnie.Papie¿ Grzegorz XIII w 1581 roku narzuci³ separacjê ¯ydów, palenie ich ksi¹g i znaczne ograniczenie ekonomiczne.Pisa³: "wina tej rasy, która odtr¹ci³a i ukrzy¿owa³a Chrystusa, zwiêksza siê z generacji na generacjê i obci¹¿a wszystkich jej przedstawicieli wiecznym zniewoleniem.Dwukrotnie wypêdzano ¯ydów z Pañstwa Koœcielnego w XVI wieku.W dalszym ci¹gu oskar¿ano ich o bezczeszczenie hostii oraz mordy rytualne.Trwa³y te¿ przeœladowania.Mimo i¿ w po³owie XVIII wieku sporz¹dzono w Koœciele pozytywn¹ ocenê ¯ydów, papie¿ Benedykt XIV nie pozwoli³ na jej opublikowanie. Stosunek papie¿y do ¯ydów zmienia³ siê.W znacznym stopniu w ociepleniu wzajemnych kontaktów decydowa³a pogarszaj¹ca siê sytuacja materialna papiestwa i Pañstwa Koœcielnego.Najpierw Napoleon, a póŸniej odradzaj¹ce siê pañstwo w³oskie pozbawi³y papie¿y znacznych czêœci dochodów. Papie¿ Grzegorz XVI (1831-1846) przyj¹³ na audiencji ¯yda, barona Karola Meyera von Roth-schilda, a w dowód wdziêcznoœci za wspomo¿enie kasy papieskiej niema³ymi kwotami, udekorowa³ go Orderem Zbawiciela.Kiedy Rothschildowie kolejny raz wsparli Watykan finansowo w 1846 roku, papie¿ Pius IX (1846-1878) uwolni³ ¯ydów od obowi¹zku cotygodniowego wys³uchiwania kazañ chrzeœcijañskich.Ten gest kosztowa³ Rothschildów piêædziesi¹t milionów franków, za które Pius móg³ wróciæ do Rzymu z Gaety, dok¹d uciek³ w obawie przed rewolucj¹ 1848 roku. Gesty pojednania papie¿y i ¿ydowskich baronów w niewielkim stopniu ul¿y³y losowi ¯ydów w pañstwach europejskich.Pogromy trwa³y nadal. W 1819 roku najpierw w Wtirzburgu, a póŸniej w innych miastach niemieckich nawo³ywano do napaœci na gminy ¿ydowskie.Oto treœæ jednej z proklamacji: "Bracia w Chrystusie! Ruszcie siê, zbierzcie siê, uzbrójcie w odwagê i si³ê, by pokonaæ wroga naszej wiary, nadszed³ czas ujarzmienia tych, co zabili Chrystusa, i¿by nie zapanowali nad wami i waszym potomstwem, albowiem ¿ydowska horda dumnie podnosi g³owê.Precz z nimi, zanim ukrzy¿uj ¹ naszych kap³anów, pohañbi¹ nasze œwiêtoœci i zburz¹ nam koœcio³y, jeszcze mamy nad nimi w³adzê.Wykonajmy wiêc wyrok, który sami na siebie wydali.Ruszaj siê, ktokolwiek jest ochrzczony, chodzi o sprawê najœwiêtsz¹.Ruszajmy do zemsty! Niech naszym okrzykiem bój owym bêdzie: Hip! Hip! Hip! Wszystkim ¯ydom œmieræ i wytêpienie, musicie uciekaæ albo zgin¹æ!"
[ Pobierz całość w formacie PDF ]